ADA har funnits sedan 2005. Genom åren har det blivit en del publikationer.
Arbetet med att stärka gallerierna i Göteborg/Västsverige sammanfattas i arbetsgruppens färdiga rapport, som innehåller fem förslag till fortsatt arbete. I korthet handlar det om att bilda gallerinätverk, bli bättre på internationalisering, ha programrådsmöten, jobba för ökad synlighet samt att utveckla produktionskluster. Alla dessa med lite olika ansvariga. Läs gärna rapporten med alla dess insikter!
2018 undersökte Business Region Göteborg förutsättningarna för en samverkansplattform för aktörerna inom arkitektur, design, konsthantverk och mode i Göteborg. Det var ett uppdrag av kommunfullmäktige. Vi intervjuade museer, utbildningar, föreningar och offentlighet.
En lista över lokala textila producenter, sammanställd våren 2018.
Modebranschen är den största delen av alla Göteborgs kreativa branscher, reklam och arkitektur inräknade, och vi har under en tid haft lite specialfokus på den. Under hösten 2017 skrev ADAs praktikant Victoria Cleverby denna rapport som belyser både siffror och historik.
Vi drev en popupstudio i Bergsjön där Forsman & Bodenfors, White Arkitekter, Stylt Trampoli, Designkanalen, Lövheden Cengiz mfl samarbetade. Vi ville med detta testa ETT sätt att öka mångfalden i våra branscher.
Vi gjorde en mötesplats om hur meditation och sinnet kan påverka arbetsprocessen för en kreatör. Till den fick vi en dokumentatiuon med tre vägledda meditationer av workshopledaren På Dobrin.
September 2008 gjorde vi en analys för att se på förutsättningarna att utnyttja den geografiska närheten mellan
storstäderna Oslo, Göteborg och Köpenhamn.
Under några år har ADA drivit på en utveckling på Ringön i centrala Göteborg genom projektet Saltet på Ringön (som ursprungligen hette Tillåtande Oaser).
2014 gjorde vi en analys av den offentliga upphandlingen av kreativa näringar.
Den här förstudien utreder möjligheten att med hjälp av specifika satsningar stödja kulturella
och kreativa näringar i deras internationaliseringsprocesser. Förhoppningen är knuten till en ökad
internationell genomströmning och varaktig koppling mellan Västsverige och världen.
Vi tog fram ett underlag för hur man blir just det, en Bra Beställare.
Rapport från 2007 om vad reklamen kan göra för att förbättra samhället.
Kalendern
Anslagstavlan