Bild: Andrea Lapanje/Woman Up

 Bild: Andrea Lapanje/Woman Up

Lokalt

Woman up möter Ulrika Good

Publicerat 2017.04.07

  • Intervju
  • Jämställdhet
  • Kommunikation
  • Reklam

Göteborgs reklambyråvärld ser vid första anblick ganska jämställd ut. Många kvinnor jobbar inom projektledning, reception och ekonomi. Men i kreatörsrummen lever i hemlighet Mad Men-eran kvar. På tio stora reklambyråer i stan jobbar 46 copywriters, nio av dem är kvinnor. Vi* träffade några av dessa kvinnor och pratade om allt från sköna reklamkillars hierarkier till tips i hur man kommer loss när man fastnat i sitt skrivande samt vikten av att bereda vägen för andra kvinnor.

Först ut är Ulrika Good, hon har jobbat som copywriter i över 30 år och började som hjälpreda och alltiallo på sin pappas byrå och är idag en prisbelönt copywriter. 2016 kände hon att det var dags att starta eget. Vi satte oss ner och pratade med Ulrika om varför hon tog steget att starta eget och hur man tar sig igenom motvinden som en mansdominerad bransch kan utgöra.

Hej Ulrika! Hur kommer det sig att du valde att starta eget?
Tiden var helt enkelt mogen. Byråjobbet hade inte hade varit så kul på länge, och vi såg att det fanns en nisch ledig som frilansare med kompetens att jobba på en högre nivå. Att hitta de kunder som vill ha kvalificerad hjälp, men som inte har råd eller lust att gå till en stor byrå. Vi kallar det ”kanelbulleprincipen”. När du inte vill betala för de torra kanterna utan vill ha det goda i mitten.

Vad upplever du har varit det största hindret i din karriär?
It’s a mans world. Det är en mansdominerad bransch, och det innebär ofta motvind när man är kvinna. Det har hänt mycket de senaste åren, men det är fortfarande långt kvar till lika villkor i fråga om möjligheter och bemötande. Det är bara att titta på Mad Men för att förstå hur kort perspektivet med ett jämställt tänkande är. Jag harvade på många år innan det började hända roliga grejer. Min självbild var att jag inte var bättre än de mediokra sammanhangen jag befann mig i. Det var först när jag trots allt började jobba med riktigt duktiga människor som jag klickade med som jag insåg att jag kunde platsa bland dem. Man måste försöka hitta sitt sammanhang där man uppskattas.

Varför tror du att det finns färre kvinnliga kreatörer på reklambyråerna idag?
Traditionellt sett tror jag att många killar har det där grundsjälvförtroendet för att sälja in sig själva. Sen får man tåla att man alltid måste bedömas. Allt du gör och skriver bedöms i reklambranschen, den toleransnivån kanske är lägre hos tjejer.

Kan du ge blivande copywriters några skrivtips, vad gör man om man kört fast i en text?
Ta ett steg tillbaka och fundera på det är för problem du egentligen ska lösa. Har man en bra formulerad problemställning kommer svaret förr eller senare. Om man inte har någon problemställning har man inget att lösa, och då måste man formulera en sådan för att veta vad man ska göra.

Vad skulle du säga till ditt yngre reklamjag?
Du är inte sämst på allt. Det var många gånger jag kom in i ett rum och tyckte att alla andra var mycket bättre än jag. Sedan insåg jag att jag också har bra saker att komma med.

-------

3 snabba:
Instagram: Tove Langseth, VD på DDB. Hennes stories är fantastiska.
Bok: Nya ord till salu.
Bästa reklamen genom tiderna:
Genom tiderna är att ta till väldigt stora ord, men jag är otroligt imponerad över att ICA lyckats hålla en så hög nivå på sina reklamfilmer under en så lång tid.

-------

*Läs mer om projektet Woman Up av Yrgostudenterna Andrea Lapanje och Frida Axenbrant här