Eftersnack 26 januari 2006. Foto: Andrea Johnson

 Eftersnack 26 januari 2006. Foto: Andrea Johnson

Övrigt

Vad pratade de om?

Publicerat 2006.02.06

    Eftersnack 26 januari 2006: SUPERFLEX
    Superflex lockade många besökare när de talade på torsdagens Eftersnack. Under nästan två timmar presenterade Jakob Fenger och Rasmus Nielsen från Superflex olika verktyg som de arbetar med i specifika sociala och marknadsekonomiska sammanhang. Bland annat presenterade verktyget ”Supercopy” där produkter har omarbetats eller satts i ett nytt sammanhang. Poul Henningsens välkända PH5 lampa blev under ”Supercopy” en biogaslampa som kan användas i områden utan elektricitet och klädmärket Lacoste fick nya tryck. Superflex ställde sig bland annat frågan om ett kopierat varumärke kan bli mer etablerat än originalet.

    Det går att läsa mer om Superflex på SUPERFLEX och även i publikationen ”TOOLS/” av Superflex.


    Eftersnack 17 november 2005: LARS ENGMAN
    IKEA:s designchef Lars Engman talade på de första Eftersnacket i november 2005. Engman talade under rubriken ”Design på IKEA” vilket bland annat lyfte frågan om prissättning. Att ta fram vackra möbler menade Lars Engman inte var så svårt, men att ta fram dem till ett pris som folk har råd att betala är konsten. Design på IKEA följer ett upplägg med en metodik som Lars Engman visade genom sin presentation.

    Lars Engmans besök lockade bland annat många studenter från HDK, vilket kanske inte var så konstigt. I sitt föredrag påpekade Engman just att många av IKEA:s designers kommer från HDK.