Månadens Post

Ljusare tider i stormens öga

Publicerat 2008.11.05

    Stefan Dufgran, New York, USA

    Om New York är det kreativa amerikas nav är stadsdelen Williamsburg dess tonåriga, kaxiga och snabbt växande lillebror.

    Brooklyn sägs vara en av världens mest mångkulturella stadsdelar och det räcker med en kort promenad för att vem som helst ska bli övertygad. Varje dag hörs språk från världens alla hörn och här finns en myriad av kulturella enklaver som ständigt gör sig påminda.

    Just i Williamsburg, en relativt liten stadsdel i nordvästra Brooklyn där jag bor sedan ett år tillbaka, hittar man dessutom många av New Yorks emigrerade Skandinaver. Det är inte direkt svårt att förstå varför området är så attraktivt för Svenskar och andra hitflyttade.

    Williamsburg har sedan 70-talet varit en hubb för konstnärer och artister av de olika slag och har de senaste femton åren tagit över den roll Greenwich Village länge höll i New Yorks kulturliv med sin växande progressiva konst-, musik- och modescen.

    Här öppnas varje månad nya gallerier, restauranger, boutiques och musikklubbar i sådan hastighet att man bokstavligen ser områdets förändras och expandera från dag till dag. Även inom mediasfären har Williamsburg gjort sig ett namn tack vare det ökande antalet new-media företag och produktionsbolag som flyttar över till andra sidan East River. Medelåldern är ung och stadsdelen fostrar en stark entrepenörs- och "do-it-yourself"-anda som är så typisk för USA.

    Precis som i övriga New York är stödet för Barack Obama kompakt här.

    Obama-Biden-pins har senaste året varit en lika vanlig syn häromkring som rutiga skjortor och Cheap Monday-jeans, och sommaren har kantats av ständiga "fundraisers" och fester till stöd för den demokratiske kandidaten.

    Williamsburgs odelade stöd underströks inte minst då den sedan två år tillbaka välkända "Save Domino"-belysningen varje bilist ser då de åker över Williamsburg-bron kvällstid stolt proklamerat: "Vote Obama".

    Även om Obamas vinst den fjärde November togs emot med glädje och ljubel på de otaliga "election night parties" häromkring är det den dystra framtid amerikas ekonomi går till mötes som oroar de flesta.

    I skuggan av presidentvalskampanj har det förts en strid om borgmästarhuset, en post som många menar påverkar småföretagen här i högre grad än Vita Huset.

    Den sittande borgmästaren, Michael Bloomberg, försöker just nu ändra de lagar som styr hur många gånger en borgmästare kan väljas om (just nu är det högst två stycken 4-års mandatperioder som gäller, Bloomberg vill utöka till tre). Lyckas han har han en stor chans att bli omvald under nästa års borgmästarval.

    Han har varit mycket populär bland de flesta här (trots att han länge var medlem i Republikanska partiet) och har haft en rekordhög "approval rating" de senaste åren, mycket tack vare hans insats att få New Yorks ekonomi att växa i annars dåliga tider.

    Bloomberg, en miljardär som skapade sina rikedomar på Wall Street som ung, har styrt staden som vilken affärsverksamhet som helst. Han vårdar New York som ett brand och ser medborgarna är konsumenter. Något som till en början fick kritik men som onekligen har lyckats, t ex har turistnäringen har aldrig gått så bra (mycket tack vare en svag dollar ska sägas).

    Men Bloombergs politik har gynnat även andra.

    Han har exempelvis gjort mycket för New Yorks film-community och han hedrades bl.a. förra året av IFP (en organisation för indie-filmmakare) för hans åtgärder att modernisera och revitalisera New Yorks filmindustri som länge börjat förlora business till andra städer. En revitalisering som många hoppas han ska kunna göra med övriga kreativa branscher också.

    Så med Obama på väg till Vita Huset och stora chanser att "Mayor Mike" får ännu en mandatperiod i borgmästarhuset bör småföretagen i Williamsburg vara väl rustade för det stundande ekonomiska vintermörkret. 

    Stefan Dufgran är filmare och tidigare kontorschef för svenska produktionsbolaget Perfect Fools i New York. Han har bott i New York snart två år.