Foto: Petter Hanberger

 Foto: Petter Hanberger

Månadens Post

Blir Boulder verklighet?

Publicerat 2012.01.12

Petter Hanberger, Boulder, Colorado

I vår USA-trilogi har vi varit på kreativ urladdning i Black Rock City, krisens och protesternas New York och landar nu slutligen i småstaden Boulder, Colorado. Staden är en del av ett fenomen där små människovänliga städer börjar ersätta jättar som NY & LA som hem och motorer för state of the art inom kreativa näringar.  

CJ är bekymrad över hur lätt han blir uttråkad. "Being easily bored is not a bad thing", försöker jag. "It makes you do stuff". ”Nah”, menar CJ. ”You might be right, but no girlfriend could ever stand this.” Han pekar på sin fina vita elbil. "Building that electric car or constructing a green house on your patio" Ja balkongverandan var annorlunda. "Distilling alcohol to be heating self-sufficient". Jo, ja. "And trying to write the next Vonnegut plus volunteering in a gardening community. And deciding to for one summer experience how it is to be homeless". Okej då. "And at the same time trying to run a software developing business and learn paragliding". Ja det är kanske lite galet, men det är inspirerande.

Han är min första couchsurf-värd, mitt första möte med Boulder och med facit i hand en slags personifiering av detta rastlöst framåtblickande samhälle som jag nu har spenderat nästan tre månader i. Boulder kokar av människor med ambitioner om att i stort och smått förändra världen. Frågan är bara varför det händer just här? Det kan väl inte bara vara frisk luft och klippiga berg?

I ett försök att förstå tänkte jag börja precis där jag står, vilket i detta fall betyder övervåningen på The FearLess Cottage. Det är här jag spenderat merparten av min tid i Boulder, men det är också ett bra exempel på vad det här samhället representerar. Alex Bogusky är en av vår tids mest namnkunniga varumärkesinnovatörer och den enskilt största bidragande orsaken till att reklambyrån Crispin Porter & Bogusky länge hade rykte som ett av världens mest innovativa företag. Alex blev världsbäst på att få folk att konsumera mera, men det kommer nog knappast som en nyhet för någon att vi genom vårt sätt att leva och konsumera pressat vårt ekosystem till gränsen för vad det klarar av. Detta var anledningen till att Alex för ett och ett halvt år sedan lämnade CP+B och startade The FearLess Cottage och COMMON, med ambitionen att gå i frontlinjen för att förändra vårt kapitalistiska system och, ja världen. Ingen liten uppgift med andra ord, men varför inte göra ett försök? Och det är här Boulder kommer in i bilden. Jag hörde häromdagen någon säga att ”Boulder doesn’t accept status quo”. Här pratar man kring begreppen start-up, sustainability och social innovation som vi svenskar pratar om vädret.


"The Cottage" Foto Isaac Karsen

"This is a place where you can go wacko, but not in the stupid kind of way. In the good kind of way" Det var Jim Moscou som sa det till mig, VD för varumärket Sir Richard’s Condoms. ”I keep coming back here, but every fifth year or so I need to leave”. Vi återkommer till vart femte-år-fenomenet så småningom. Jim fortsätter med en något förenklad, men tänkvärd bild: ”When other cities built prisons, Boulder built a university”. Radikala studentrörelser kom starkt att prägla detta liberala samhälle som på 60-talet lockade horder av hippies till foten av Klippiga Bergen. Till en början medförde detta missnöje bland Boulderborna men sakta men säkert sipprade hippiekulturens idealistiska värden in i mainstreamkulturen. Kopplingen är uppenbar till dagens utpräglade medvetenhet kring klimatfrågor, acceptans för alternativa livsstilar och socialt och ekologiskt ansvarstagande varumärken som Izzie, Justin’s Nut Butter och Pangea Organics. För inte tala om alla ölbryggerier. Den här kulturen har uppenbarligen fortsatt att puttra, och även om någon faktiskt refererade till Boulder som ett hållbarhetens Mekka så stannar det inte där. Även inom IT vallfärdar nytänkarna till Boulder. Alla vill vara del av energin och en morgon kunde inte heller jag motstå frestelsen att besöka en ”Open Coffee Club” där stadens alla teknikentreprenörer samlas en timma för att utbyta idéer, nyheter, nätverka och dricka sin morgonkaffe på väg till kontoret. Fem över halv nio utbrister någon ”Let’s start a new company before 9.a.m!”. Jag hade inte blivit förvånad om det hänt.


Från ett "Tech Meet up" Foto: Petter Hanberger

Hur häpnadsväckande det än må vara så tar det inte lång tid att inse att Boulder är en bubbla. En idyll som charmar men som uppenbart inte är för vem som helst. Boulder samlar människor som har tid och pengar att leva här och förverkliga sina drömmar, vilket gör detta samhälle oroväckande demografiskt likriktat. Därför slits jag mellan att å ena sidan älska energin i den här tillvaron men å andra sidan längta efter den verklighet där man får samsas med oliktänkande och brottas med verkliga problem. 

Kondomentreprenören Jim är inte ensam om behovet av att med jämna mellanrum lämna Boulder, det är något jag gång på gång stöter på bland människor jag möter här. Har du en gång kommit hit är sannolikheten hög att du återvänder, men däremellan kommer du känna behovet av att ta dig utanför Boulder. Hur ska du annars kunna veta om det som pågår i bubblan är på riktigt?

Men vad är då Boulder ett tecken på, om någonting alls? Jag leker med tanken på var denna plats befinner sig om tio år och har svårt att föreställa mig att den kommer vara mycket större än den är idag, men kanske dyker det upp fler ”Boulder” i världen framöver? Kan vi i större utsträckning komma att se kreatörer och entreprenörer vända blicken mot periferin, utanför de allsmäktiga storstäderna? 

Nu råkar jag själv vara en ihärdig landsortsvurmare och ser därför inga hinder för en sådan spaning, och jag anar åtminstone två tecken som tyder på att det kan vara sant. Till att börja med är det idag inga problem att sköta merparten av ditt företag från en stubbe i valfri skog och dessutom koppla dig samman och skapa tillfälliga nätverk tillsammans med andra stubbar. Stora byråer i city lär finnas kvar men i allt större utsträckning arbetar kreatörer i små flexibla nätverk som snabbt kan kombineras efter behov. Kanske tillhör framtiden de många småföretagen istället för några få kolosser. 

För det andra är det uppenbart att allt fler människor förstår allvaret i hur vårt sätt att leva och konsumera har fått bägaren att rinna över, och i takt med det har kreativitet - design, entreprenörskap och innovation - blivit en drivkraft och ett verktyg för social och samhällsekonomisk förändring. I en sådan diskussion är det lokalt producerade och inte minst det lokalt tänkta en viktig pusselbit, men även omtanken om din granne, oavsett om grannen bor i porten bredvid, i grannkommunen eller på en annan kontinent.

Var och när det händer är upp till oss, men oavsett var du är på väg så kan jag varmt rekommendera att du stannar till i Boulder på vägen.

Petter Hanberger gick ut Beckmans i våras. Han arbetar med hur design och innovation kan användas som verktyg för hållbar samhällsutveckling.

Twitter: @pepperhamburger
Hemsida:
http://www.forslagsbyran.se