Bild: Karin/ADA

 Bild: Karin/ADA

ADA TYCKER

Kreatörers värde

Publicerat 2015.09.03

  • ADA
  • Stadsplanering

Blanda in professionella kreatörer i en produktutveckling och värdet på produkten höjs rejält. Inget konstigt med det; det är därför man tar in dem. Men de skapar värden på andra sätt också.

Genom sin blotta närvaro verkar kreatörer kunna höja mark- och fastighetspriser. Nästan som en naturlag kan man se utvecklingskedjor som lite slarvigt kan beskrivas:
Låga hyror – kreatörer – ateljéer – antikaffärer – caféer – gallerier – höga hyror.

Vi ser exempel både i storstäder som runt långgatorna i Göteborg och på landsbygd som Not Quite i Dalsland och Uddebo i Skaraborg. Vi kan också se städer som använder sig av konst för att få igång utveckling där Borås är ett tydligt lyckat exempel. Det började med offentliga skulpturer av internationell konstelit och har idag stora inslag av lagligt graffittimåleri i och med projektet No Limit. Mariestad jobbar också med konst och stadsutveckling, för ett par år sedan lät man måla ett av världens största graffitikonstverk på de gamla silobyggnaderna i Mariestads hamn. Nu har silobyggnaderna rivits för att ge plats åt nya sjönära satsningar i Mariestad. Och när man nu planerar ett nytt bostadsområde i Papyrus gamla industriområde i Mölndal så börjar man med en kulturarena. Läs mer om det i vår intervju med Mats Jansson.

Visst är det härligt att kreatörer bidrar till samhällsnytta, men det otacksamma är ju att kreatörerna själva inte brukar få del i de höjda värden de bidrar till. Istället tvingas de hitta något nytt område som de istället kan berika med sin närvaro när priserna går upp; det är inte många konstnärer som har råd att bo Greenwich Village längre.

I Göteborg har vi just fått ett stort fint anslag för projektet Tillåtande Oaser. Tanken är att kreatörer, subkultur och tillåtande attityd ska kunna göra det centrala industriområdet Ringön till en sprudlande oas av mat, kultur, kreativitet och människor, och det har redan börjat. En ny konsthall slog nyss upp dörrarna, fler kreatörer flyttar dit och man kan riktigt känna hur det rör sig. Det här en fråga som vi på ADA jobbat länge med. Matilda Lindvall har tillsammans med Johan "Red Top" Larsson drivit projektet. Idéen föddes i Kulturgruppen, för Göteborgs 400-års jubileum. Nu har Business Region Göteborg fått i uppdrag av Göteborgs Kommunstyrelse att driva frågan vidare.

Det där med naturlagen och gentrifiering då? Kommer det bara bli bobo-chickt (bohemian bourgious) på Ringön nu då?

Nä, det vill vi verkligen inte! Vi är tvärtom mycket måna om allt det som redan finns där. Projektet drivs i tätt samarbete med lokala företag och andra aktörer på Ringön. Vi vill inte ta bort det gamla! Vi tror att det är den brokiga blandningen som gör att det blir ett spännande område. Och att kreatörer har en plats i den mixen. Vi är också måna om att inte dra någon våt kommungrå filt över området. Utan är övertygade om att en tillåtande attityd är en del av lösningen.

Något som kan få oss att lyckas kanske är just att vi vet att det inte är vi som kommun -utan invånarna, som ska stå för utvecklingen. Vi kan bara kratta manegen.

Allt gott,
//Rasmus Heyman, ADA