Övrigt

Eldsjälar och galenpannor

Publicerat 2007.09.03

    Göteborg & Co var uppdragsgivare för en workshop om destinationsutveckling ur ett varumärkesperspektiv som hölls i samarbete med ADA i förra veckan.Stiftelsen Svensk Industridesign (SVID) var processledare. En av frågorna som diskuterades var; Hur skall vi bevara och förstärka Göteborgs attraktionskraft? Mer specifikt blev problemformuleringen; Vad är det som saknas i Göteborg? Vad gör den avgörande skillnaden? Åtta inbjudan deltagare diskuterade (se vilka nedan).

    När dagen var slut var man ganska enade om att Göteborg bör arbeta för att stärka sitt kreativa klimat, titta på vad staden redan har och förstärka det. Det är viktigt med en anledning att komma tillbaka till en stad och man måste vara tuff och modig när det gäller att definiera vad som saknas. En stad behöver en bra förebild, någon som man tycker är bättre än sig själv och våga satsa på eldsjälar och galenpannor.

    Resultaten av workshopen skall utvärderas för att i ett senare skede kunna bidra till att stärka profileringen av varumärket Göteborg ur ett destinationsperspektiv.

    Deltagare;

    Sven-Olof Bodenfors
    Grundare och senior advisor – Forsman & Bodenfors
    Ted Hesselbom
    Museichef – Röhsska muséet
    Johan Gromark
    Label varumärkesutveckling
    Mats Wiberg
    VD – Turismens utredningsinstitut
    Åsa Larsson
    VD – Göteborgs Internationella Filmfestival
    Ulla Bergström
    Arkitekt och, partner – White arkitekter
    Olle Lundberg
    Industridesigner, ägare – Lundberg Design
    Elin Olsson
    Landskapsarkitekt – Natur orienterad design (NOD)


    Läs ett sammandrag av workshopen här.