Richard Florida

 Richard Florida

Övrigt

Du är ett index i den nya ekonomin

Publicerat 2006.03.10

    Den 8 mars landade den amerikanske professorn Richard Florida för första gången i Sverige och Göteborg. Han som många av oss har citerat det sista året. Ni vet, han som står bakom teorin om den kreativa klassen, han som ger Sverige förstaplatsen på topplistan över länder med bäst förutsättningar i den kreativa ekonomin.

    Efter en inledning likt ett crescendo dök Florida till slut upp på Kongresshallens scen i Göteborg. Arrangörerna, Västra Götalandsregionen och Handelshögskolan i Göteborg, hade bland annat bjudit in David Karlsson från nätverkstan och två forskare från Handelshögskolan i Göteborg som aptitretare innan det var dags för den amerikanske mannen att berätta om den stora världsliga förändring som vi står inför.

    Förändringen handlar om att vi går mot en tid där det intellektuella kapitalet kommer bli den viktigaste motorn för ekonomisk utveckling. Den största utmaningen på väg mot den nya tiden är, enligt Florida, att ge människor en mening. Nästan viskande trots mikrofon flirtade Florida med publiken när han sa att han tror att vi i Västra Götalandsregionen och Göteborg är bäst rustade för att anta den utmaningen. Han baserade det delvis på att Göteborg har en bakgrund i industrin och att vi från början var en arbetarklass med en förmåga att arbeta tillsammans.

    Florida blev mer specifik när han talade om att det är lönsamt att investera i kreativitet. Att alla människor är kreativa. Det är inte bara designers, konstnärer, ingenjörer och arkitekter som har patent på ordet kreatör. En av de största utmaningarna ligger, enligt Florida, i att samtliga individer ska kunna relatera till den kreativa klassen. Florida poängterade också att självgodhet inte är särskilt kreativt med en bekymrad referens till våra grannar i Danmark.

    Florida tog ytterligare ett hot, vilket han också skriver om i sin senaste bok _“The Flight of The Creative Class”_ (2005), begåvningsflykten. Risken för att begåvade, kreativa människor flyr till platser där de tror att gräset är grönare.

    Richard Florida är en amerikansk entertainer som har en väldigt stor poäng i det han säger och är mycket roligare att lyssna till än att läsa ur.


    Richard Floridas bok _“Den kreativa klassens framväxt”_ har precis utkommit i svensk översättning.
    Läs mer om Richard Florida’s Creativity Group.