Bild: Andreas Sundkvist

Bild: Andreas Sundkvist

Hej vad gör du David Andréas?

Jobba med reklam + rädda världen. Går dessa ihop? I dagarna har art directorn David Andréas släppt sin andra singel i sitt musikprojekt CLIMATE X-PRESS som han kallar för ett klimat-kamp-pop-projekt. Dessutom är han mycket aktiv i att använda sina yrkeskunskaper för att sprida medvetenhet kring klimatfrågan. Vi blev nyfikna på tankarna och drivkrafterna bakom detta och ställde några frågor till David.

Hej David, vad gör du?
Jag är mitt uppe i releaseveckan av min andra singel ECO MODE och övar just nu på mitt patenterade dansmove den s.k Parkeringsvaktsdansen.

Du gör en hel del för klimatfrågan i ditt arbete i reklamvärden som AD på Grey Gothenburg (bl a höll du en presentation på MIG om ställningstagande och agerande för konkreta sociala utmaningar häromsistens). Berätta gärna hur du får ihop dessa två världar, som för många känns oförenliga.
Bra fråga! Det kan sannerligen upplevas komplext att jobba med reklam som smort det kapitalistiska systemet och skapat så många nya behov samtidigt som man kämpar för en hållbar värld. För kreatörer är reklambranschen en fantastisk arena för att utveckla kreativa uttryck och koncept som syns, dock ofta med mål att förändra beteenden som gynnar varumärken och mer konsumtion. Idag när vi vet att vi måste dra ner volymen på såväl produktion som konsumtion drastiskt för att möjliggöra rimlig framtid hoppas jag att reklam tar sig an en ny roll där vi som reklamare vågar ifrågasätta varumärkens roll och relation till samhället. På MIG pratade jag bland annat om värden i en ny eko-ekonomi, hur jag vill och tror att företag måste ta ansvar och vara transparanta, att nästa generation ställer höga krav på varumärken, att modig och effektiv reklam våga ta risker och ställning för en jämställd, demokratisk och hållbar värld. En får försöka stå på sig och inte tappa sin värdegrund, egen drivkraft och våga jobba för förändring inifrån.

Personligen har jag haft förmånen att jobba med både kultur, mode och reklam där jag drivit flertal projekt med disruptivt hållbarhetsfokus bland annat för Göteborgsklädmärket Velour där vi lanserade världens första Svanen märkta jeans och nu på Grey Gothenburg där vi jobbar med en bredd av organisationer och företag - från WEST PRIDE, där vi utvecklat världens första homofobiterapi-verktyg, till SKF där vi lanserar en banbrytande cirkulär service för återanvändning av smörjolja.

Du jobbar ju som sagt med reklam på dagarna, men du har också andra strängar på din lyra. Nämligen musiken. Varför är det så många kreatörer som också jobbar med musik?
Musik är en frizon för mig att skapa och uttrycka vad jag vill kompromisslöst och lekfullt. Jag tror det är denna plats många längtar efter och behöver, inte bara kreatörer. En plats där tiden står still, där man förlorar sig själv och får experimentera. Som när barn leker.

Jag har jobbat 80% i 4 år nu för att möjliggöra denna tid en dag i veckan vilket gett mig mycket energi, inspiration och livsglädje. Något jag rekommenderar till alla som vill ”live a little”.

Nu ger du ut musik under namnet CLIMATE X-PRESS som du kallar för ett klimat-kamp-pop-projekt. Berätta om det arbetet!
Två singlar har släppts som jag är stolta över. Hela skivan, som går under arbetsnamnet HOPE, kommer i vår. Projektet började med att jag hade massor av låt ideér men helt utan texter. Det kändes slentrian och utnött att skriva om kärlek och trubbel. Jag blev nyfiken att se om det fanns ett uttryck för de känslor och tankar jag bär på gällande klimatkrisen och det dramatiska förändringar vi står inför. Och det flöt på bra. 10 låtar blev till och i den första singeln Climate X-Press samplade jag Fiji’s egna Greta Thunberg, 10-åriga Timoci Naulusala’s tal som han framförde med pondus för världsledare under klimatmötet COP23 2017 i Bonn.

Talet handlar om, som både låten och projektet antyder, att det är bråttom och att det (klimatförändringarna) händer nu och det händer här. Jag fick rättigheterna och välsingelse av FN’s klimatråd på papper vilket gav mig ytterligare en skjuts och pepp på att verkligen ta vara på projektet.

Varför är det viktigt (eller är det viktigt?) att även kreatörer använder sin plattformar till att driva klimatopinion?
Det är viktigt. Ett för att engagera sig själv, ofta jobbar kreatören för att engagera andra. Två för att man har en ”special skill” att förändra beteenden, synsätt och inspirera. Jag tror vi är skyldiga att involvera oss som kreatörer. Det krävs kreativitet, energi, nya sätt att tänka och laddad framtidstro för att klara klimatfrågan i vår generation. Kunskap omsatt i handling. Politiska radikala beslut. Och, forskning. Jag försöker bidra med ett peppigt budskap som jag hoppas bidrar till hopp, engagemang och energi så att vi orkar lösa klimatkrisen tillsammans.

Hör av dig!

Har du något du vill tipsa oss om på ADA, eller kanske bara har synpunkter på något vi publicerat på hemsidan. Maila gärna oss på info@adasweden.se




logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng