Bild: Martin Brittberg

 Bild: Martin Brittberg

Intervju

Hallå där Christer Hedberg

Publicerat 2014.03.03

  • Intervju
  • Reklam

Hallå där Christer Hedberg, Creative Digital Director på Stendahls.

Vi har hört ryktas att ni på Stendahls är speciellt duktiga på det som förr kallades ”personalvård”. Stämmer det?
- Det var ju roligt att höra. Ja, vi försöker i alla fall, men det beror ju på hur du definierar personalvård. Vi jobbar in en bransch som kräver mycket ny inspiration hela tiden. Det är den vi försöker ge. Men det är inte bara för vår egen personal, vi har en öppen inbjudningslista, vem som helst kan anmäla sig.

Kan du berätta lite mer om vad ni gör?
- Idag kommer till exempel 43 personer på inspirationslunch, det som vi kallar Stendahls Talks, ungefär hälften av dem är utifrån. Vi kör nummer 39 idag och har bjudit in en kille som talar om hackathons. Det finns så många människor i vår närhet som är intressanta. När man jobbar på en reklambyrå, är det lätt att man bara tänker reklammänniskor, men jag är nästan mer intresserad av andra. Vi har till exempel haft en forskare här som talat om näthat, och en konstnär som skapar konst med text-tevmoduler och gamla VIC64-datorer. Ämnet ska gärna vara långt från sidan av det vi håller på med, så vi får in ny inspiration. Och vi märker att det kopplas tillbaka på jobbet, att man pratar om saker man hört på här luncherna. Vi har minst ett samtal i veckan, ibland två. Talarna hittar vi i vår närhet, bland kompisars kompisar, det är inget svårt, vi är 122 medarbetare, de har alltid förslag på intressanta människor.

Ni ger ut ett nyhetsbrev också?
- Ja, vi gör ett veckobrev med nyheter från den digitala världen. Det har vi gjort i några år nu och det når över 800 personer i hela landet. Det började som ett internt brev som summerade de nyheter som våra medarbetare tyckte var intressanta. Vi är ju många här på Stendahls som arbetar med det digitala och läser mycket om det. Sedan, för ett år sedan, öppnade vi brevet för alla som är intresserade. Det är kul att dela med sig, det vinner alla på.

Sedan har ni något som kallas Stendahls Labs och Stendahls Make?
- Stendahls Labs innebär att vi ger våra utvecklare en halv dag i veckan för att utveckla saker och testa nya tekniker och se vad man kan skapa med det. På våra Maker luncher utgår vi från en idé hos någon medarbetare och skapar något som inte är för kund. Den som har lust deltar. Till exempel så har vi några här i huset som brinner starkt för återvinning. Nu har vi skapat ett helt tänk runt det. Den överblivna lunchmat som vi tidigare kastade, ger vi till de hönor som en annan medarbetare har. Då får vi ägg tillbaka, som vi paketerar vi i askar vi gör av överblivna skrivarpapperslådor … Det är intressant att se vad det egna drivet kan ge. Ofta kommer de här idéerna in i kundjobb också, senare.

Varför är det viktigt att gulla med medarbetarna?

- För mig är detta absolut inte att gulla med personalen. Hela reklambranschen bygger på inspiration, motivation och ett starkt engagemang från medarbetarna. Vad vi försöker skapa, är ännu mer engagemang. Vi vill göra något så att alla medarbetare syns och får utlopp för vad de brinner för och är duktiga på. Det kanske inte alltid får det i de projekt de jobbar med, då måste det finnas tid över, så det kan komma fram på annat sätt. Jag känner att jag blir en bättre arbetsgivare också, att vi lär varandra nya saker hela tiden.

Stendahls är en av Göteborgs äldsta byråer, grundad redan 1954, har det alltid varit så här trevligt hos er?
- Vi är nog faktiskt Sveriges äldsta aktiva byrå idag. Ja, jag har jobbat här i 15 år och det har nog alltid, internt i huset, varit en kultur av att man delar med sig och tipsar andra, även om vi har tagit det några steg längre de sista två, tre åren. Alla tjänar på att dela med sig. Trevligt … ja, jag fick faktiskt en kommentar just igår från en person som tyckte att; ”det känns så avslappat och hemma här”. Då blir man glad. Det är ju dit vi försöker nå.

 

Här kan du läsa mer om allt som man gör på Stendahls och här finns deras veckomail.