Bild: Jenny Blad

 Bild: Jenny Blad

Intervju

Zel Bettman & Delal Cengiz

Publicerat 2014.12.19

  • Göteborg
  • Integration
  • Intervju
  • Reklam
  • Stipendier

Systrarna Zel Bettman och Delal Cengiz var vinnarna av Forsman och Bodenfors Filip Nilsson-stipendie som utlystes i maj och syftar till att öka diversifieringen i branschen. De började tre månaders-praktiken, som stipendiet består av, på byrån i höstas och är precis klara nu, och har startat upp sin egna byrå Lövheden Cengiz. Vi passade på att fånga in Zel och Delal såhär ett litet tag efteråt för att ställa några frågor om praktiken och framtiden.

Hej Zel och Delal, vad gör ni?
Vi har ju ganska nyligen lämnat praktiken och man kan väl sammanfatta läget så här: vi försöker samla ihop oss och det vi lärt oss för att se över hur vi bäst ska fortsätta. Och samtidigt som detta jobbar vi med våra egna kunder.

Vad tror ni det berodde på att just ni vann stipendiet?
Det är intressant att du formulerar dig så i frågan för det är precis så det känns - Högsta vinsten. Vi vet faktiskt inte varför just vi vann. Vi vet att vi skrev ett jävligt vasst ansökningsbrev där vi tog i från bara tårna. Men sedan fick vi faktiskt komma på intervju och träffa folk. Vad de fastnade för vet jag faktiskt inte. Vi tror att vi var intressanta med den bakgrunden vi har, invandrade föräldrar, uppväxta i förorten, vår resa in i medelklassverige, att vi är kvinnor och mammor, målinriktade och aningen överamitiösa ibland. Vi kanske inte är den typiske "reklamaren". Och det var därför man skapade stipendiet, för att få in folk med andra intryck och erfarenheter.

Berätta lite om vad ni gjorde under era tre månader på F&B!
Det var ett drömupplägg för en praktikant. De frågade helt enkelt oss vad vi ville få ut av vår tid på F&B. Utifrån våra önskemål fick vi sitta med i allt, från projektledarens briefmöte med kreatörerna till presentation av idé för kund. Men framförallt fick vi otroligt mycket av de som jobbar på byrån. Särskilt de med längre erfarenhet (eller – de gamla rävarna som vi kallade dem för). Många gånger kom vi på oss själva tänka tyst "just shut up and watch!". Ibland kan man lära sig oerhört mycket av andra genom att bara iakta. Sedan gick man hem och analyserade ALLT för att komma till nya insikter. Otroligt kul!

Vi har en snedrekrytering till hela den kreativa branschen av människor med invandrad bakgrund. Hurpass viktigt är det med en satsning såsom detta stipendie?
Vi tycker att detta är en jättebra satsning. Och att det är just F&B som står för förändringen gör det hela mer effektivt eftersom de har hela branschens ögon på sig. Satsningen är viktig ur många olika aspekter men framförallt anser vi att ur företagens perspektiv går man miste om stora marknadsandelar genom att inte nå ut till olika målgrupper. Att då ha kompetensen på byråerna för att kunna nå invandrare som målgrupp borde vara bra säljargument för byrån. Att inte fler byråer snappat upp det här ännu förvånar mig.

Vad kan man mer göra för att förändra branschens sammansättning av folk?
Vi kan se två sätt här och nu, självklart finns det många andra sätt också, men:
1. Se till att reklamskolorna faktiskt kommunicerar och når ut till fler än mellanmjölksvensson. Tänk kön, etnicitet, klass, ålder etc!
2. Se över rekryteringsprocesserna! Vi människor är vanedjur och jag tror det är få som verkligen vågar gå utanför sin comfort zone. Därför måste man kanske se över hur rekryteringen går till. Vem/vilka rekryterar? Hur ser kompetensprioriteringen ut om syftet är att få in "annorlunda" personer?

Sist, men inte minst, hur ser era framtidsplaner ut?
Vi har som sagt redan satt igång vår verksamhet och hjälper företag att stärka sina varumärken på marknaden. Men vi har också börjat prata med andra om hur/om vi kan bidra med bättre kommunikation. Det är en väldigt spännande fas just nu. Och vad det resulterar i vet vi själva inte idag.