FashionDAYS, Borås. Fotograf: Tobias Guldstrand

 FashionDAYS, Borås. Fotograf: Tobias Guldstrand

Krönika

Modeveckorna som väg för en ung designer

Publicerat 2013.03.21

För en ung designer eller litet varumärke på uppgång, med mål att ta sig in i branschen, är modeveckorna i Sverige och Danmark några av de viktigaste vägarna för att både synas och sälja. Köpenhamn är känt för att vara starkt inom mode och Stockholm för sin stora designscen. Vi vill berätta om fysiska möten och mässor inom mode där det ges möjlighet att synas och säljas för dig som ung kreatör. Är det mässa, catwalk, showroom eller utställning som är den bästa vägen att gå och finns det utrymme för något liknande i Västsverige?

Början av året är den mest hektiska tiden. Då sker de stora mode- och designveckorna i Stockholm och Köpenhamn som drar åt sig både nationell och internationell media och inköpare. Händelserna ligger under samma period och har mycket gemensamt samtidigt som det finns stora skillnader. Det är nu unga kreatörer har bäst chans att synas vare sig ni designar kläder och accessoarer eller formger möbler och inredning. Men vad finns det egentligen för möjligheter att marknadsföra sig under dessa veckor och vad kan du förvänta dig?

Mercedes Benz Fashion Week (MBFW) ägde rum första gången 2005 och har sedan starten vuxit och blivit en av norra Europas viktigaste modedagar där besökarna till stor del är media, bloggare, kändisar och andra viktiga modepersoner. Under tre dagar visar cirka 30 designers sina kollektioner på catwalken. Oftast i Kungsträdgården och på Berns, men det förekommer även enstaka visningar och utställningar på andra platser runt om i Stockholm. Åskådarna består oftast av endast ett par hundra personer vilket gör att MBFW koncentreras runt ett begränsat besöksantal men dessa besitter i gengäld stort medialt inflytande. Under lågkonjunkturen har det givits mer utrymme för unga designers att visa på catwalken tillsammans med de välkända varumärkena, men så kommer det kanske inte alltid att vara?

MBFWs visning. Foto: MODS magazine.

Stockholm Fashion Week (SFW) koordineras av Svenska Moderådet fyra gånger per år. Där arrangeras mässor, modevisningar/pressvisningar, utställningar och andra events till nytta och intresse för både branschfolk och allmänhet. Några av Stockholm Fashion Weeks större inköpsmässor är Stockholm Modecenter, Bomullsbörsen, Nordic Show & Bag Fair och Stockholm Skohus. Men här ges tyvärr inte lika stort utrymme för unga designers att synas som det görs på mässorna i Köpenhamn. Rookies är dock en bra tävling/projekt som under denna vecka ges mycket utrymme i media. Där får unga designers och mindre modeföretag stor möjlighet att synas genom både visning, showroom och utställning. En jury väljer ut tolv deltagare som kandiderar under ett år för titeln Årets Rookie.

Rookies. Foto: Anna Nohlas 

Copenhagen Fashion Week (CFW) är Nordens största modevecka och mer än 60 000 internationella besökare kommer dit två gånger årligen. Om man vill synas i media är det på catwalken man ska synas, där det är ett liknande upplägg som i MBFW i Stockholm. För att attrahera inköpare och butiker är det istället på mässorna man ska vara. Det är hit alla kommer för att göra inköp inför nästa säsong, där Gallery och Vision är två av de största mässorna. Där finns det bra möjlighet för mindre varumärken att ställa ut. Många svenska varumärken, stora som små, söker sig till Köpenhamn just för att nå de internationella inköparna. När MODS Magazine var på plats på Gallery träffade vi Adrian Zethraeus från det mindre Boråsbaserade varumärket Billy and I. De har i flera år funnits med en mindre monter på Gallery, precis som många andra. De säger att det är en viktig plats för dem att synas på och de ser inte ens Stockholm som ett alternativ. En annan ung designer vi träffade var Therese Fredman med hennes märke Diis som för första gången ställer ut på en mässa. Hon valde Vision, där Designer’s Nest-visningen (en skandinavisk designtävling för högskolestuderande) sker, som också lockar en bra målgrupp. Antalet svenska utställare såväl som besökare, ökar på mässorna och detta visar att Köpenhamn har blivit en viktig plats för svenskt mode. En tendens man även kan se på Gallerys webbsida, där det endast finns de tre språken engelska, svenska och kinesiska (alltså inte ens danska).

Gallery på CFW. Bild: MODS magazine.

Modeveckorna är otroligt viktiga för att synas, där det självklart ges möjlighet till att sälja men att man som ung designer ska fokusera på att visa upp sig, överraska och sticka ut. Det är då man ska visa sin portfolio, kollektion, verk och kreativitet för att skapa legitimitet och värde runt sitt varumärke. Man ska förstå att denna synlighet i nästa steg leder till ökat intresse hos företag, inköpare, butiker och konsumenter. Josefin Strid ett bra exempel på vad den här sortens synlighet kan ge för resultat. Det är kreativitet och inte kommersiella kollektioner som har skapat hennes image och varumärke och som har lett till erkänt marknadsföringsvärde. Det är något som kan förvaltas och gör att butiker sedan vill köpa in delar av kollektionen eftersom konsumenterna känner igen och efterfrågar hennes varumärke.

Vart är det då bäst att som modedesigner synas så som det ser ut i dagens läge? Mercedes Benz Fashion Week är i nuläget en bra vecka ur marknadsföringssynpunkt för unga designers att visa upp sig och sitt varumärke. Köpenhamn är däremot starka vad gäller mässorna med stor internationell publik av media och inköpare. Vi tycker att Gallery just nu är den bästa mässan i Skandinavien att synas på eftersom du isåfall ställer ut bland andra bra varumärken såsom J.Lindeberg, Dagmar, Stine Goya och även mindre varumärken som tillsammans lockar bra besökare.

Modebranschen i Sverige kanske kan inspireras av Stockholm Design Weeks förmåga att visa upp ung design. Under Stockholm Design Week finns det många framgångsrika event, utställningar och showrooms där unga designers samarbetar och tar chansen att visa upp sina nya verk och marknadsföra sitt varumärke. Det här är ett koncept som unga designers inom mode borde testa och som kan vara ett hållbart recept för att lyckas. Att samarbeta är både nyckeln till att finansiellt kunna genomföra en proffsig utställning/visning samt gör det lättare att få modebranschens uppmärksamhet. Du kan exempelvis inspireras av designutställningen Check In som är ett tillfälligt showroom och utställning där oetablerade designers erbjuds en möjlighet att visa sina verk, projekt och idéer under Stockholm Design Week. Och Stockholms modeveckor kanske ska inspireras av Köpenhamn och öppna upp mer för unga designers på mässorna.

Perspektiv Västsverige. Det händer mycket intressanta saker i regionen som exempelvis Fresh Fish och FashionDAYS. Och det finns en tydlig modebransch med många stora konfektionsföretag, främst i Borås och Göteborg. Ska vi koncentrera flera projekt till samma period, behövs det samkoordinering, ska mode och design vara tillsammans då vi är en mindre region? Ska Västsverige ha en egen mode- och designvecka? Finns det utrymme för något liknande här, liknande Stockholm och Köpenhamn eller ska det vara något annorlunda? Hur kan vi samarbeta för att få bra resultat? Hur ska vi få västsvenskt mode och design att marknadsföras och säljas och kommer det kunna ske på hemmaplan eller pekar framtiden på att det fortfarande är huvudstäderna som gäller?

Vi tycker att Västsverige har stor kreativ potential och att vi borde kunna locka hit och samla opinionsbildarna i modebranschen genom bygga upp något unikt och nytänkande. Men tills dess är det självklart modeveckorna som är viktiga samlingspunkter för att synas och sälja.

Avslutningsvis tycker vi att du som ung designer ska passa på att ta vara på modeveckor och event i allmänhet där media, inköpare och andra viktiga branschfolk är samlade. Det är då du ska bjuda in till något nytt, annorlunda och skapa uppmärksamhet runt ditt varumärke. Glöm inte att ta tillvara på tillfället och sprid vidare bilder och material som gör att det skapas intresse och legitimitet och genom att samarbeta och synas för rätt publik kan du få både konsumenter och återförsäljare att investera i ditt varumärke genom att i slutändan köpa din produkt.

Av: Caroline Nilsson & Sebastian Kjersén, MODS Magazine