Bild: Emil Carlsson Rinstad

 Bild: Emil Carlsson Rinstad

Intervju

Mathias Eriksson?

Publicerat 2012.04.03

    Pang, sa det, så var alla pages omvandlade till Timeline, även vår här på ADA. Visst hade vi haft lite tid att förbereda oss och visst hade vi både läst tips och pratat med folk men vi kände oss ändå rätt handfallna. Vi tog därför och kollade upp läget och vad detta kommer innebära med Mathias Erikssson (@DetNya) vd på Matter, en av Sveriges få innehållsbyråer som jobbar väldigt aktivt med bl a Facebookinnehåll.

    Hej Mathias, vad gör du?
    Lägger sista handen vid leveranser av innehållsstrategier för Facebook Timeline, skriver en lista med önskekunder, funderar på rekrytering och har möten över Skype och FaceTime. Lite blandat :) Just nu befinner jag mig i Bangkok. Tillfälligt kontor ett par dagar här innan jag drar på en weekend på öarna.

    I den nya sköna världen så spelar det ju ingen roll var du är - bara du finns på Facebook eller?
    Det är sant och inte. Platsen är viktig för många företag. Helt avgörande för andra. Det jag tror – som också gäller Facebook – är att vi kommer jobba mycket med att bygga platser och locations i den digitala världen. Facebook är helt enkelt ett digitalt lager på vår fysiska verklighet. Det som spelar nån roll är hur din plats ser ut och upplevs och det kan du påverka själv. Genom en plan för innehållet och samtalen med dina kunder.

    Är det viktigt för företag att finnas på Facebook, och isåfall varför?
    Det går inte att svara generellt på den frågan. Det beror på vad företaget vill uppnå och vilka kunder det har. Men har det nåt att bidra med till sina målgrupp så skall de finnas där. En annan sak som en lätt glömmer är att Facebook är en bra arena för business-to-business. Många sitter på sin arbetsplats med Facebook öppet hela dagarna och hur skapar man då som företag innehåll till dem som är relevant? En annan sak som kan ha med nya Timeline att göra, är att man som företag kommer synas mer i användarnas privata flöden än tidigare. Detta behöver man fundera över och göra med ansvar. Så att det inte t ex uppstår spam-liknande situationer när man skulle uppdatera sin Timeline. Men också att bidra med bra grejer som folk vill läsa och helst dela.

    OK, så hur är det med den nya timelinen som alla pages har fått nu, vad innebär den?
    Den innebär kort och gott att innehållsstrategin måste förändras i grunden. Jag ser tre utgångspunkter :

    1. Du kommer få jobba mer med ditt innehåll. Innehållet kommer före konversationen i detta format. Både hur det ser ut och vad det faktiskt säger. Det forumliknande tillståndet som var förut försvinner.

    2. Skapa ”innehållspaket”. Paketera fina bilder med berättande bildtexter till exempel. På Matter använder vi mer systemkamera numera som en direkt följd av Timeline-övergången.

    3. Det är ett utmärkt tillfälle till corporate storytelling. Passa på att skapa den intressanta historien om just ditt varumärke med hjälp av milstenarna.

    Jag har skrivit ett längre svar på detta i en ny bloggpost som jag välkomnar alla att diskutera och tänka tillsammans med mig i! Detta är nytt för oss alla och vi behöver bygga upp kunskapen om hur egentligen Timeline fungerar.

    Har du några snabba tankar på hur man kan tänka kring sitt arbete med innehållet på Facebook eller andra sociala mediekanaler?
    Massvis. Men grundprinciperna är enkla. Ge mer än du tar. Skapa innehåll och kommunikation som på riktigt har ett värde för läsaren. Skaffa ett Content Program eller en annan bra plan. Skapa, lyssna, mät av och förändra med tiden. Facebook tjänar på bra användarupplevelser och det betyder att om du som företag skapar bra innehåll kommer du att ha Facebook-maskineriet på din sida.

    Tack för alla tips Mathias!