Foto: Ann Eringstam

 Foto: Ann Eringstam

Intervju

Jenny Stefansdotter?

Publicerat 2013.03.25

Merry-Go-Rounds produkter av återvunnet material har man sett mycket i pressen det senaste. Nu såg vi också att de ska åka till Milano och ställa ut tillsammans med ett gäng andra från Göteborg, och att de bl a söker finansiering via crowdfunding. Vi blev nyfikna på hela alltet och ställde några frågor till Jenny Stefansdotter, en av designerna bakom Merry-Go-Round och Design Stories.

Hej Jenny, vad gör du?
Just nu arbetar jag med produktionen av Drawstring Lamp som tillverkas av Returhuset. De har sina verkstäder vid Alelyckan så jag spenderar mycket tid med dem. Sen är det en hel del att göra inför designveckan i Milano. Vi ställer ut i Designersblock tillsammans med andra göteborgsbaserade designers, Haruka Furuyama, Charlotte Arvidsson och YÅIN. Nu har vi äntligen fått en ritning över våran monter så vi kan planera mer i detalj!

Er nya kollektion har fått mycket uppmärksamhet i media, hur viktigt är det för er?
Eftersom vår utgångspunkt är att arbeta med design som ett sätt att förändra synen på vad som är värdefullt, är det viktigt att få positiv respons från designvärlden. Det blir ett kvitto på att vi inte bara jobbar med hållbarhetsfrågor men också med intressant formgivning. Medias uppmärksamhet är också bra för då vi kan berätta storyn bakom kollektionen. Att vi arbetar med material som annars behandlas som skräp, men att designprocessen omvandlar det till en värdefull tillgång. För våra tillverkare Returhuset innebär uppmärksamheten kring lampan att bli delaktig i ett större sammanhang. Den lilla världen möter plötsligt den stora. Returhuset har som syfte att stödja människor på väg in på arbetsmarknaden och för dem stärker det självkänslan och ger nya perspektiv på de egna möjligheterna.

Varför är det viktigt att som svensk/västsvensk formgivare vara med på Milanomässan och vad händer där?
Möbelmässan i Milano ser jag som en inspirerande plats där alla tar ut svängarna lite mera. Företag med mer konventionella produkter blandas med studenter och kreatörer som arbetar mer experimentellt med rummet och alla anstränger sig till det yttersta för att göra någonting intressant av tillfället. Det skapar bra förutsättningar för att inspireras till nya samarbeten. För mig är det viktigt att komma dit och vidga mina perspektiv och jag blir väldigt lycklig av att gå omkring och fascineras av allt jag ser. I år är det första gången jag ställer ut produkter själv och jag hoppas på fler perspektiv, åsikter idéer och att knyta kontakter med företag och människor som är intresserade av att arbeta med alternativa tillverkningsformer.

Vi såg att ni söker alternativ finansiering via Funded by me, hur vanligt är det och vad förväntar ni er för genomslag?
Jag vet inte riktigt hur vanligt det är, vi har inte provat tidigare, men crowdfunding och sociala medier hör ihop och tillsammans ger de små aktörer en chans att genomföra bra idéer genom sitt nätverk. I bästa fall kan man bygga upp en involverad grupp blivande kunder/besökare/medlemmar. Vi funderar på möjligheten att kunna arbeta vidare med det framöver. T ex att finansiera produktion genom förhandsbeställningar via crowdfunding.

Berätta gärna lite grann om historien bakom de produkter ni nu har tagit fram, Drawstring Lamp och Odd table.
Textilien i Drawstring Lamp är spillmaterial från Svensson Markspelle, som silar ljuset vackert och därför passar väldigt bra till belysning. Dessutom har tyget en sådan struktur att det är självbärande och man kan skapa en organisk men ändå symmetrisk form. Textilsladdarna är specialtillverkade i samarbete med Göteborgs Remfabrik och skärmhållaren är gjord av spillträ från återvinning. Vi har byggt upp formen av sammanfogade runda plattor i olika mått. Det ger en fin övergång mellan lampskärmen och sladden och den är lätt att tillverka. Odd Table är ett soffbord tillverkat av möbeldelar. Genom att ta de bra delarna från trasiga bord och stolar och sammanfoga dessa i en ny konstellation har en intressant möbel skapats som berättar historien om sin tidigare existens. Konceptet där vi låter bordsskivans färg gå ner en bit över benen håller ihop designen. Kollektionen Merry-Go-Round är nära kopplad till vårt teoretiska arbete. Vi vill ta vara på möjligheterna att omvärdera och uppvärdera det fantastiska överflöd av material som finns överallt omkring oss.

Tack Jenny, och lycka till i Milano!