Foto: Nils Tengdahl

 Foto: Nils Tengdahl

Intervju

Hellen Smitterberg?

Publicerat 2012.02.24

    Det pågår en rockad i Göteborgs nöjes- och scenvärld. Pusterviks flytt från Pusterviklokalerna (där den gamla biografen Prisma låg) först eventuellt till Lagerhuset och sen definitivt till Storan, har skapat lite omrörning i grytan. Pustervik togs över av ett gäng oberoende aktörer, Lagerhuset blir Ungdomens Hus och Storan blir Pustervik, eller blir Pustervik Storan? Vad händer i Göteborgs finaste gräddbakelsehus? Nyfikna som vi är tog vi och frågade Hellen Smitterberg, Artistic director på Pustervik-Stora teatern om detta och lite annat.

    Hej Hellen vad gör du?
    Har sett lite av 100% Berlin ikväll. Det är de fria teatergrupperna som kör ett megarace av föreställningar en helg på ett par av gästspelsscenerna här. Ska vidare till dansmässa i Dresden imorgon, På hemmaplan lagar vi scengolvet som blev förstört av sprinkelrolyckan vi råkade ut för när vi flyttade in. Golvet blir klart lagom till första internationella gästspelet på lördag. Manta heter det.

    Nu har ju Pustervik flyttat från Pustervik till Storan, vad kommer ni att heta egentligen? Pustervik på Storan?
    Jag skulle tro att vi kommer att heta Stora Teatern helt enkelt men vägen dit är viktig.  Hur vi ska förena vår Pustervikshistorik med Stora Teaterns är en resa i sig. Ny logga kanske, nytt varumärke som ändå tar tillvara på det vi har med oss... Vi behöver helt enkelt både en marknadssamordnare och några  byråer till hjälp. Allt är på g men det kommer att ta lite tid.

     Är hela Storan er att förfoga fritt över och känner er hemma nu efter flytten?
    Ja, vi har faktiskt tillgång till hela huset förutom restaurangen i källaren och de största delarna av uteserveringen. Där är Stureplansgruppen ägare. Men vi kommer att dela mindre områden även utomhus och det är de som servar våra barer inomhus. Vi bygger väggar och försöker göra scenen mer flexibel, går vilse i alla trapphus och målar väggarna på kontoren. Det är så fantastiskt vackert att man kan bli stående och liksom förälskad titta ut genom ett fönster, upp i taket i salongen eller bara njuta av allt roligt man fantiserar om att göra på scenen och i klubben. Det är vårt nya hem men det har så mycket egen själ och historik att man också måste känna in vad rummen vill, vad scenen kräver. Huset har en egen vilja.

    Hur ser upplägget ut för ert innehåll, kommer ni förändra något i jämförelse med hur det var innan?
    Det är viktigt att överföra allt bra vi gjorde i scenkonstväg på Pustervik. Allt nytt vi satte på scenen och introducerade i Göteborg. Presentationen av nya lokala konstnärer och samtidigt internationella gäster. Men den här scenen är större och det finns en stor salong med många platser. Det kräver fler sorters programläggning som får växa fram. Det som känns självklart är nycirkusen. Det var perfekt att inleda med Cirkus Cirkör. Dels för att det var väldigt bra men också för att lära känna scenen när den fungerar med stor salong. Nycirkusen känns helt hemma för oss och kan ändå vara s.k. brett. Samtidigt är nycirkusen inte så vanlig i Göteborg förutom under festivalen. Det finns många nya, unga grupper som är både spetsiga och starka i sina uttryck. Samtida teater, dans och musik är fortfarande viktigt som utgångläge. Det som berör här och nu. Som har stark relevans och berättar något om den tid vi lever i.

    Kan du avslöja några spännande bokningar framöver?
    Det vore synd att missa A dance tribute to the art of football den 20/3. En otroligt skicklig och underhållande föreställning som är som en fotbollsmatch. Koreografen Jo Stromgren är helt enkelt lika mycket fotbollsfantast som dansfanatiker. Vi har diskussion efteråt med Tobias Rignell (Filters chefsredaktör) och Anna Hallgren. Sen blir det sportbar med fotbollsspelare i Kristallfoajén. Jag letar dessutom pengar till spännande teatergästspel till hösten.

    Ok, tack så mycket Hellen, och lycka till!