Bilder: Kiosken

Bilder: Kiosken

Hej vad gör ni Kiosken?

Kiosken på Ringön hörde av sig och berättade om en vernissage med lansering av parfym som luktar tjära och vatten som heter Järnvatten, i samband med GIBCAs extendeds avslutningshelg. Kiosken är ett konstkollektiv som både driver kiosk mitt på Ringön, på riktigt, och fixar utställningar i samma hus, på riktigt. En sån intressant kombo måste man ju få reda på mer om!

Hej Kiosken vad gör ni?
Just nu jobbar vi inför vernissagen nu på lördag med Henrik Franklin och Sara Bech Hanssen, kom förbi! Vi kommer även släppa två produkter med några av de lokala företagen kring oss. Vi kallar det konstvaror, konst du kan konsumera, uppleva eller samla!

Kiosken ligger mitt på Ringöns aveny Järnmalmsgatan. Hur går det att driva (konst)kiosk på Ringön?
Det går bra, och är både roligt och svårt!

Först och främst är det ett område som man kanske inte direkt associerar med en kioskplanering, men det är ju en del av idén med. Vi har varit på Ringön i lite över ett år nu och hoppas vi har adderat för de som arbetar eller besöker området. Vi har fått mycket hjälp från de lokala företagen med verktyg, färg, kunskap, och framför allt hur vi kan bli en bättre kiosk på Ringön.

Hur kom det sig att ni öppnade just där, och vilka är ni?
Ringön är en speciell plats i Göteborg, och för oss. Vi är intresserade av hur utvecklingen av ön kommer ske, med egna erfarenheter från olika platser i Europa där vi har bevittnat en snabb stadsutveckling och dess följder är vi nyfikna på den dialog och självmedvetenhet som verkar finnas här på Ringön. Det har också varit fint att få höra historier från de som har varit här många fler år än oss jämfört med de som precis flyttat hit, och hur de upplever förändringen. Kiosken blir på något vis som ett vittne över vad som sker i området, och vi försöker öppet reflektera över förändringarna tillsammans med de som har tittat in genom dörrarna på en kaffe, och med er.

Vi som driver Kiosken är en brokig skara på 10-12 personer, med blandad engagemang och bakgrund inom konst, kultur, café, urbana frågor och lite allt möjligt. Hör av dig om du är nyfiken på oss, platsen, eller att göra något ihop!

På lördag (under GIBCAS finissagehelg) har ni ett spännande event: Kiosken is a-maze-thing: Vernissage & Lansering GIBCA Extended, då ska ni nämligen lansera en parfym som heter Förkovra, en doft av Ringön tillsammans med ett lokalt tjärföretag, och även ett mineralvatten tillsammans med Lundby Plåt: Järnvatten. Här vill man ju bara höra mer! Berätta allt!
Haha! Ja, det blir en salig blandning nu på lördag med Sara Bech Hanssens kritik till konsumtionssamhället i form av skönhetsprodukter som säljs i Kioskens främre del som en fortsättning på hennes examensarbete från sin master på HDK, och så Henriks Franklins fiktiva kioskägares tankar utryckta på kiosk-attiraljer på kioskens lager, och så Kioskens doft och dryck som släpps i samband med vernissagen. Drycken är en hommage till Lundby Plåt som hjälpt oss sedan start, och det var egentligen Gert själv på Lundby Plåt som hade idén om Järndrycken och vi tycker den passar perfekt i Kiosken. Doften som vi gjort med Claessons Trätjära och med hjälp från Lars på Dalfrids Kärnvirke känns som en självklar produkt att släppa med tanke på vart vi befinner oss, kom och testa den på lördag och förbeställ! Vårt mål är att producera en konstvara med var och en utav de företag som hjälpt oss att starta upp våran kiosk på Ringön.

Henrik Franklin ställer ut som fiktiv kioskägare samtidigt i kioskens bakre del, hänger allt detta ihop med varann? Och isåfall, hur
Vi frågade Henrik själv att svara på den frågan, och vi tycker han summerar det väldigt bra när han säger såhär:

"För egen del tänker jag att en kioskägare har det lite märkliga utgångsläget att å ena sidan förväntas ta plats i det offentliga genom en blandning av egna reklambudskap och material från större aktörer/företag. Samt att stå som egen person och bemöta kunder med delar av den egna personligheten som en del av yrkesrollen. Jag tyckte det var intressant att låta den rollen kantra till att helt handla om det egna och personliga -tillkortakommanden, aggressivitet och sorg till exempel. Idén är att berätta om någon som hanterar den förväntade rollen på ett oproffesionellt sätt. Något jag även tänkt mycket på i egenskap av egenföretagare -hur det kan kännas som att man ljuger,eller åtminstone undanhåller sanningen, när man går in i sin professionella roll. Det egna måendet får sällan ta plats i den rollen. På så sätt uppgår man i det nät som bland annat genererar ens inkomster.

Tycker jag och Kiosken funkar bra ihop dels genom det estetiska såklart -men också då båda projekten handlar om dubbla roller och att agera i det offentliga. De som driver Kiosken gör det både som ett sätt att interagera med er omgivning och utifrån era roller som konstnärer? Alltså utifrån konstvärldens förväntningar på ett konstnärskap och den förbipasserande allmänhetens förväntningar på vad en kiosk är?

Jag skulle även säga att både mitt projekt och Kiosken arbetar med meta på liknande sätt."

Vad kan vi se fram emot under kommande vinter vad gäller Kioskens verksamhet?
Mycket, vad exakt får vi inte berätta helt och hållet ännu, men vi lovar att det kommer bli kul – följ i sociala medier eller kom förbi på en kaffe så får du reda på mer! Välkommern, och välkommen åter hälsar vi på Kiosken!

Hör av dig!

Har du något du vill tipsa oss om på ADA, eller kanske bara har synpunkter på något vi publicerat på hemsidan. Maila gärna oss på info@adasweden.se




logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng