Bild: privat

 Bild: privat

Intervju

Hej vad gör du Hanna Wendelbo Hansson?

Publicerat 2018.05.02

  • Design
  • Intervju

Aktuell med sin egen kollektion för Midbec och som en av våra stora blomstertolkare - vi fångade tapetformgivaren Hanna Wendelbo Hansson mitt under bokföringsstressen för att få reda på mer om varför just blomstren lockar henne så mycket när hon formger, hur det är att vara egen företagare samt mycket mer.

Hej Hanna Wendelbo Hansson, vad gör du?
Jag sitter med min bokföring, så jag är överlycklig över en anledning att få pausa från den!

Du skriver till och med på din hemsida att du älskar att odla. Är det därför du arbetar så mycket med blomstermönster?
Växtmönster är ju några av de allra vanligaste inom både inredning och mode. Jag tror att människan alltid, när hon sett en vacker ros, tänkt att ”den vill jag ha”. Sedan har man satt rosen på klänningar, soffor, mattor, tapeter. För min del har det också med odlingen i sig att göra. När man planterar en rad med blommor bredvid varandra så är de bara nästan likadana. Lika, men inte samma. De bildar ett slags naturligt mönster helt på egen hand. Där föds det något.

Du är aktuell med din andra egna tapetkollektion för Midbec – Morgongåva – som är helt blomsterbaserad. Berätta om ert samarbete?
Jag har varit anställd i sjutton år och arbetat med just mönster och tapeter. När man arbetar inom ett företag handlar arbetet ofta om värdeord och målgruppsanalyser. När jag så förra året bestämde mig för att bli min egen och börja frilansa med helt andra saker än tapeter, så hörde Midbeck av sig och ville ha … en tapetkollektion. Men de ville inte ha en tapetkollektion för den eller den målgruppen, de ville ha något som jag ville göra. De ville ha Hanna-tapeter. Och då gjorde jag Blomstermåla, döpt efter orten på Särö där jag tidigare arbetat med formgivaren Joy Zandén, som en liten hommage till Joy, men också bokstavligen för att det är blommor jag tycker om att måla.

Hur kommer dina tapeter till, ”från ax till limpa” så att säga?
Jag arbetar mycket med något som kallas post-it-metoden. Grova skisser på lappar som jag flyttar runt varandra för att göra enkla rapporter av. Det där kan jag hålla på med ganska länge och inte alla post-its klarar sig hela vägen in i datorn. Sedan scannar jag och skriver ut skisser i skala 1:1 som jag arbetar med utanför datorn tills de känns klara och får scannas tillbaka in. Jag är väldigt hantverksinriktad på det viset.

Sitter du med skissblocket i blomsterlandet annars?
Just nu, i april/maj, sitter många tecknare med utmaningen #the100dayproject. Jag har personligen valt att skissa av blommor och växter i blyerts och det är väldigt givande. Vissa av dem blir sedan inspiration till nya mönster.

Så du kommer att fortsätta som frilansande formgivare?
Jag var nog alltid en rätt kass anställd. Jag har inget ”attention span”. Som frilans kan jag vara nyfiken och strunta i värdeord och analyser och göra som jag vill i stället. Det passar mig bättre.