Bild: privat

 Bild: privat

Intervju

Hej vad gör du Azadeh Kazemi?

Publicerat 2017.12.07

  • ADA
  • Design
  • Servicedesign

Vi på ADA har fått en ny medarbetare sedan ett par månader tillbaka. Azadeh Kazemi är utbildad på Business & Design HDK och kommer senast direkt från Swerea IVF där hon jobbat som första servicedesigner bland alla ingenjörer, med att skapa processer för utveckling av olika projekt som pågår där. Power. Vi är hemskt glada att få henne och hennes kompetens till oss, speciellt då framtiden bara kommer innebära ett större och större behov av att kunna metoder för samarbete och processledning, samt designmetodik, i alla branscher. Hon är redan igång med Innovationslabb och utvecklingsprocessen XX som kommer hända i Kinnekulle nu härnäst. Vi ville presentera henne för er alla med några snabba frågor.

Hej Azadeh, vad gör du?
För närvarande håller jag framförallt på med att sätta mig in i verksamheten och organisationen. Men det viktigaste är att lära känna alla människor här som jag gärna vill samarbeta med. Och givetvis även utanför huset, alla de organisationer och företag som är intresserade av ett samarbete! Göteborg har ett intressant kluster av företag inom området ”design & innovation” med en rad olika spännande projekt. Mycket kul :)

Vad ska du göra på ADA?
Det känns helt underbart att få möjlighet att jobba med ett så grymt härligt gäng som jobbar med otroligt spännande och utvecklande projekt! Där fokus ligger bland annat på det jag brinner för: designdriven innovation. Det är också väldigt spännande att få jobba med olika företag och förstå flera typer av användarbehov och verksamhetsmål.

Även om jag precis börjat är min kalender redan fulltecknad, både i uppdrag och med workshops/kursutveckling. Framöver kommer jag att arbeta dels mot företag och offentlig sektor med innovationsfrågor och dels med ADAs Business Innovation Lab och XX-processer. Utbildning/workshop är något jag brinner för och har jobbat med tidigare inom både industri och högskola/universitet, och jag sitter redan med vidareutvecklingen av de Business Innovation Lab som vi ger.

Varför behöver vi mer servicedesign?
I ett allt mer komplext information- och teknologisk samhälle behöver vi dels skapa överblick och enkelhet utifrån ett människocentrerat perspektiv, dels ha förmågan att utveckla tjänster och komma på idéer som möter människors behov och drivkrafter. Jag tror att kundcentrerad servicedesign det är det bästa sättet att uppnå ett bättre, mänskligare och mer välfungerande samhälle.

Vad är det som ska hända på Kinnekulle?
Vi håller på att planera en workshop den 10 januari i Kinnekulle med syfte att ringa in utmaningar och möjligheter för god utveckling inom kreativa näringar.

Syftet för workshopen är både förankring hos de berörda grupperna samt idégenerering kring utmaningar och möjligheter inom kreativa näringar. Resultatet av workshopen blir ett underlag att jobba vidare med för att överföra dem till beslut och handlingar.

Kan fler medverka i det och hur gör de då?
Projektet ska bidra både till att skapa radikala förbättringar och till att öka samverkansförmåga på flera plan – hos kreatörer, individer, organisationer/företag, politiker, offentlig verksamhet, universitet och andra intressenter. Genom att vara med får man tillgång till en plattform som ökar samverkan och skapar nya förbättringsmöjligheter med utgångspunkt i deltagarnas behov.

Om någon som läser har en verksamhet på Kinnekulle och skulle vilja vara med, maila mig på azadeh.kazemi@businessregion.se, så pratar vi mer om det!

Berätta mer om dina Business Innovations Lab.
I projektet  Business Innovation Lab är deltagande företag tillsammans med andra kompetenser med och testar en arbetsmetod som möjliggör förutsättningar för att arbeta kundcentrerat och översätta kundbehov till lösningar. och får handledning i att tillämpa den i ett eget Case.

I vår arbetsmetod utforskas såväl producenternas som slutkundernas behov och drivkrafter och deras idéer om utvecklingsriktning testas i en tidig kvalitativ research-fas. Sedan övergår arbetet i en innovations-fas där idéer och koncept vidareutvecklas eller skapas på nytt. Idéer och riktning visualiseras och testas löpande samtidigt som producenternas och kundernas kompetens, insikter och engagemang på ett naturligt sätt vävs in i processen. Målsättningen är alltid en lösning som både ökar den ekonomiska vinsten och som stärker förtroendet och engagemanget för varumärket, såväl i producent- som konsumentled.

Sist men inte minst så tycker jag att ni verkar vara ett positivt, varmt, inspirerande och visionärt gäng att jobba med!

Varmt välkommen Azadeh, så kul att ha dig här!