Bild: Batteri

 Bild: Batteri

Intervju

Hallå där Dick Ander!

Publicerat 2013.09.30

Dick Ander är juryns ordförande i Svenska Designpriset, vilket de senaste åren blivit allt större och större, och med stor lokal närvaro i nomineringar. Baserad i Göteborg dessutom, det är inte det vanligaste. Den tionde oktober koras vinnarna. Vi blev nyfikna och kollade upp alltihopa med honom.

Vad är det egentligen för tävling?
- Det är en tävling i grafisk kommunikation och design. Vi utser Sveriges bästa grafiska kommunikation varje år, det har vi gjort sedan 2005. Det finns andra tävlingar som handlar om texter och budskap, det gör inte Designpriset, det handlar enbart om det visuella. Vi bedömer hur den grafiska kommunikationen arbetar för att få fram budskapet och förmedla det.

Vi har ju redan bl a Guldägget och 100-wattaren. Behövs det verkligen fler tävlingar i kommunikationsbranschen?

- Ja. Tänker man yrkesmässigt, kan man säga att vi riktar oss till AD:n och Guldägget mer till copywritern. När man går på djupet med grafisk design finns det väldigt många olika kategorier att titta närmare på. Från de äldsta – som boken och tidningen – till digital kommunikation. Idag jobbar många fler med grafisk kommunikation, runt 50 000 personer, jämfört med för 10–20 år sedan.  Svenska Designpriset är också en mycket bredare tävling än t ex Guldägget, som ibland kan kännas som en uppgörelse mellan stora reklambyråer innanför tullarna i Stockholm.

Designpriset är indelat i 20 kategorier, vilken kategori har fått flest tävlingsbidrag?
- I år är det Identitet - Print med grafiska profiler. De fem största kategorierna är annars; bok, kundtidning, årsredovisning, information och webb. Idag är en tredjedel av alla tävlingsbidrag digitala.

Hur många västsvenska bidrag finns bland de nominerade?
- Det är många. Happy, Stendahls, MockUp, Zooma, F&B, Stylt, Dedicate… jag tror det är 15-20 göteborgsbyråer bland de nominerade, Kungälv, Varberg och Borås också representerade. Men de tävlande kommer från hela landet.

Hur går juryarbetet till?

- I år har vi fått in totalt 403 bidrag. Juryn har sållat bort hälften av dem i en första omgång. Sedan återstår 200 bidrag som är nominerade i 20 klasser med i snitt tio bidrag i varje. Efter den sållningen får ”folket”, allmänheten, rösta på de nominerade. Den som slutligen vinner guld i sin klass avgörs till 50 procent av folket och till 50 procent av juryns val. Sedan utser juryn också en övergripande vinnare alla kategorier – Juryns pris.

Vilka ingår i juryn?
- Det är personer som alla jobbar professionellt med grafisk design, men, till skillnad från Guldägget, så får man som jurymedlem inte jobba på någon av de byråer som tävlar. Jag, som är ordförande, är t ex lärare i grafisk design.  Vi har också en speciell jury för de digitala bidragen. (Se mer på designpriset.se)

Du är vd på Batteri som grundat och arrangerar tävlingen, vilka är ni?
- Vi är ett utbildningsföretag inom grafisk kommunikation med kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö och Tällberg. Vi grundade priset under designåret 2005 och tycker det är viktigt med sådana här tävlingar. Den som vinner får ett kvitto på att man åstadkommit något bra och det stärker både en själv och kunden.

Den tionde oktober blir det fest på Moderna museet. Varför delar ni ut priserna i Stockholm och inte Göteborg?
- Ja det kan man fråga sig, första gången delades det ut här. Men 70 procent av de tävlande har Stockholmsadresser och det brukar alltid vara knökfullt på festen.  Men nästa år, vid vårt tio års-jubileum, har vi långtgående planer på att flytta det till Göteborg. Kan vi få med oss ett antal intressanta aktörer i Göteborg, som till exempel designmuseet Röhsska, så blir det nog så.

Läs mer om priset här.