Bild: Stefan Krantz

Bild: Stefan Krantz

Curt Dahlén - återupptäckt grafisk designguru från Göteborg

Jag trodde att jag hade hyfsad koll på modern grafisk design i Sverige tills jag träffade Curt Dahlén, en grafisk formgivare i Göteborg, som drev en grafisk designstudio under 60-80 talen, och som bland annat arbetade med att visuellt profilera och systematisera bl a ESAB, Volvo, SKF och Mölnlycke AB.

Under tidigt 50-tal utbildade sig Curt Dahlén på Svenska Slöjdföreningens (Svensk forms) färgskola i teckning, grafisk form och måleri. Det ledde till första anställningen som reklamtecknare på Söderströms Annonsbyrå 1957 där han introducerades i Corporate design-filosofin som bestod av att "rationalisera och systematisera". 1964 startade han sedan Curt Dahlén Design Studio AB på Sankt Pauligatan i Göteborg, och de första uppdragen bestod av formgivning av förpackningar och grafiska profilprogram, mestadels för tillverkningsindustrin. Curt var en svensk pionjär inom Corporate identity. Han upptäckte tidigt att utanför Sveriges gränser fanns det stor kunskap inom området och gillade att ta del av denna och andras arbetssätt.

Av alla resor Curt gjorde under grafisk design-flagg, så var det Japan som gjorde störst intryck på honom och 1968 fick Curt en inbjudan av Masaru Katzumie, som låg bakom bland annat designen till OS’64 i Tokyo. I Japan välkomnades Curt med fest och presenterades på Art Directors Club i Tokyo, och fick träffa bland andra Shigeo Fukuda. När han besökte designstudios i Tokyo blev han otroligt imponerad av deras grafiska hantverk, de ritade logos med tusch och pensel på frihand utan andra hjälpmedel och fick själv prova shodo, japansk kalligrafi. Han gillade det vardagliga förhållningssättet japanerna hade till Grafisk design; som Bruksgrafik.

Curt Dahlén startade alla sina uppdrag med att utbilda sina klienter i Corporate identity-tänket och såg också till att bli grundligt utbildad i klientens syssla för sin egna analys, t ex med Magra betong i Sollebrunn var han i fabriken och tillverkade betongelement och med Brånemark Systems deltog han i samma workshops som tandläkarna med att skruva i tandimplantat. I samma veva undervisade Curt om grafisk design på Slöjdis (dåvarande HDK) och det var 70-tal med bl a proggen och begreppet "design" väckte ett visst motstånd. Men Curt föreslog att studenterna skulle skapa bokstäver i lera, som ledde till en utställning med hela alfabetet i keramik, och Slöjdis/HDK fick in ämnet grafisk design på schemat.

När studion påbörjade arbetsprocessen med ett identitetsarbete, beskriver Curt, hade alla uppdrag olika förutsättningar men ofta spretade företaget då visuellt och t ex avdelningar och områden kunde se olika ut och i synnerhet i de olika länderna. Befintligt material skulle först sorteras och struktureras för att få en vettig översikt av företaget. Parallellt med detta började skissandet på en logo, ta fram färg och typsnitt, skapa riktlinjer till alla enheter och produkter och sätta det i system. Allt arbete i ateljén gjordes för hand och de skissade presentationer med hjälp av tusch-, spritpennor, spraylim och kopieringsapparat och ritade logos med skalpell och rödfilm, monterade tryckfärdiga original med repro-kamera och vax, beställde typografi-sättningar med fax som sen budades tillbaka.

Grafisk design var den primära disciplinen för Curts Dahléns designstudio, men uppdragen ledde ofta till andra typer av designuppdrag. Några exempel är bl a när de designade vattenblandare till Vårgårda. Och när de arbetade med norska skogsföretaget Inn-Skog så hade de en massa spillvirke kvar som de inte visste vad de skulle göra med och kom upp med idén att designade trädgårdsmöbler av virket som senare såldes som test på IKEA. De skapade ofta mässmontrar för sina kunder vilket ledde till att de utformade, Cross Display, ett eget system. Ett annat något ovanligt arbete var med Per Gyllenhammars (Volvos dåvarande VD) egna flygplan, där de designade inredningen och dekoren utanpå.

Samtalen med Curt resulterade i boken Curt Dahlén: Grafisk design i system och en fortsatt research om svensk modern grafisk design på instagram.com/stefankrantzgrafik/

-

Stefan Krantz, redaktör till Curt Dahlén: Grafisk design i system

Hör av dig!

Har du något du vill tipsa oss om på ADA, eller kanske bara har synpunkter på något vi publicerat på hemsidan. Maila gärna oss på info@adasweden.se




logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng