Intervju

Agonist

Publicerat 2009.11.20

Den 22 november, på NKs skyltsöndag, släpps den tredje utgåvan av Göteborgs egen finparfym Agonist. Agonist Parfums lanserades på NK November 08. Deras dofter kommer i exklusivt handblåst svenskt konstglas, De samarbetar med Kosta Boda och glasformgivaren Åsa Jungnelius och själva parfymen är framtagen i Grasse, Frankrike. Vi tog ett snack med grundarna av parfymen för att få reda på mer.

Hej vad gör ni Christine & Niclas?
-Vi arbetar för fullt med releasen av vår tredje utgåva av AGONIST. Den släpps nu på skyltsöndagen på NK i STHLM och GBG.

En tredje doft, kul! Hur tas Agonists parfymer emot när ni är ute och presenterar dem
-Vi har blivit väldigt bra mottagna av press och återförsäljare både i Sverige och internationellt. De flesta tycker det är spännande med doft i så unika förpackningar.

Hur stor är upplagan den här gången?
-Tillsammans med Åsa Jungnelius och Kosta Boda har vi formgivit denna utgåva i obegränsad upplaga,  där varje flaska är handblåst och helt unik. Intresset för våra tidigare produkter har varit så stort internationellt så vi vill möta en större marknad dock utan att kompromissa på formgivningen. Därför har vi valt att arbeta i en större upplaga.

Hur tänker ni kring den höga priserna? Jag ser att den här upplagan har lite lägre priser än den förra, men 3.900kr för en parfym är väl ändå att betrakta som ett mycket högt pris...?
-Allt är relativt. Våra produkter sjunker aldrig i värde (snarare ökar) och är något som man har med sig genom hela livet och kanske lämnar efter sig.  Vi tror på kvalitet och utformar våra produkter med långsiktighet. Alla har sin budget och vissa lägger stora summor på säsongens finaste plagg andra investerar i svenskt konstglas som dessutom innehåller en fantastisk doft.

Kan man köpa doften i någon form av refill-flaska om man inte har råd med själva flaskan?
-Vi erbjuder refill lösningar med unika dofter till dem som redan köpt en AGONIST flaska för att pjäserna aldrig skall behöva stå tomma utan sin doft. Vi lanserar kontinuerligt nischade dofter i samarbete med olika parfymörer som våra kunder har möjlighet att beställa direkt från oss.

Vilka är ni som gör Agonist och varför gör ni det?
-Christine Gustafsson och Niclas Lydeen äger och driver varumärket AGONIST. Tillsammans med KostaBoda och andra samarbetspartners producerar vi våra produkter. Vi fascineras av doft då det är ett så starkt mänskligt sinne som har förmågan att väcka minnen, associationer och känslor. Eftersom doft är en osynlig produkt inspireras vi av att visuellt gestalta den genom förpackning, identitet, bildspråk etc. Vi arbetar med visuell kommunikation dagligen i företaget SENTRAL Designstudio och det är utifrån denna bakgrund vi har skapat AGONIST. Det är vårt drömprojekt.

Hur ser era långsiktiga planer för Agonist ut?
- Vi satsar på en internationell marknad med nya spännande samarbeten och ett utökat doftsortiment. Så håll utkik och börja spara för en väl värd investering

Här kommer kompositionen:
Base notes: Patchouli, Amber, Labdanum.
Body notes: Magnolia, Tonka and Lavender.
Top notes: Black current, Green cumin and Bergamot