Foto: Privat bild.

 Foto: Privat bild.

Intervju

A M Alströmer?

Publicerat 2013.12.18

  • Intervju
  • Stadsplanering

Nossebro i Essunga kommun är känd för att vara den lilla retroorten i Sverige. Genom att bevara, underhålla och utveckla miljöer, evenemang, näringsställen, attraktioner och sevärdheter från tidsepoken mellan 1950- och 70talen har Nossebro utvecklats och lockat tusentals nya besökare. Bebyggelsen längs Storgatan är en viktig del i det moderna kulturella arvet samtidigt som det är en viktig varumärkesplattform att utgå ifrån.

A M Alströmer arbetar som kommunutvecklare i Essunga och vi ville veta mer om retroorten och ställde lite frågor om arbetet med att utveckla Nossebro. Hennes arbetsområden är bland annat som  EU-samordnare, turism- och informationsansvarig, ansvarig för Nossebro Marknad och sitter också i kommunens ledningsgrupp.

Hej AM vad gör du?
Just nu håller jag på att förbereda ett par arrangemang, som vi har innan året är slut. Vi har "Jul på Nossebro Marknad" onsdag den 18 december. Då kommer det åtskilliga knallar och besökare hit. Nossebro Marknad är Sveriges största månadsmarknad. Det fanns ingen julmarknad i december när jag började arbetet här. Jag införde denna nya tradition och den är mycket uppskattad. Jag håller också på att förbereda kommunens officiella nyårsfirande som lockar många.

Vad betyder Retro Nossebro för kommunen?
Det har betytt många nya besökare, fler arrangemang, ökade arbetstillfällen och en markant uppmärksamhet. Våra miljöer är unika - allt är intakt sedan 1950-70talen och att få vara med om denna utveckling har varit fantastiskt. Jag lät räkna antalet besökare till Nossebro för två år sedan och hit kommer mellan 150 000 och 175 000 besökare årligen. Det är ganska mycket för en ort som har ca 1800 invånare. Ställ detta i paritet med Stockholms invånartal, då blir det spännande siffror. Vi har en positiv befolkningsutveckling och efterfrågan på boende ökar hela tiden. Det är roligt att se den stolthet som allt fler känner över vårt samhälle och de miljöer, som man tidigare tyckte inte var något särskilt.

Hur kan kreativa och kulturella näringar förändra Nossebro/Essunga kommun?
Genom att vara lyhörd kan man tillsammans utveckla nya idéer och tankar. Som EU-samordnare har vi fått en hel del externa resurser till flera av våra idéer och det har betytt mycket för vår utveckling. Nya besöksmål - bl.a. historiska platser och jordnära sevärdheter, har genom aktiv marknadsföring lockat både besökare och inte minst branschfolk inom de olika näringarna.Retro är ett bra exempel, som medfört stort intresse hos både universitet och högskolor.

Vilka utmaningar ser du?
Vår duktiga plan- och byggingenjör som nu har gått i pension och arbetar som konsult, säger alltid att man ska tänka framåt - "hur ser det ut om 5 - 10 år?". Vi måste tänka på nästa steg och tack vare hans visdomsord har vi sökt och fått externa medel till Retrovägen; väg 190 mellan Göteborg och Nossebro och som fortsätter vidare till norra delen av landskapet. Den belyser sevärdheter, miljöer från tidsperioden 1950-70 talen. Vi i Sverige är duktiga på att ta vara på tidigare perioder (1700-1800 talen) men vem tar hand om det moderna kulturarvet? Det gör vi och det har visat sig vara ett framgångskoncept. Jag tror att de flesta samhällen i Sverige har denna möjlighet; det gäller bara att få upp ögonen och utveckla det.

Vad händer under 2014?
Vi kommer att satsa än mer på Retrovägen tack vare medel från bland annat Västra Götalandsregionen, EU genom "Leder Göteborgs Insjörike", Sparbanksstiftelsen Skaraborg. kommunen och Länsstyrelsen. Vägen kommer att lanseras i samband med TUR mässan i Göteborg i mars 2014.

Ok, tack A M! Lycka till med allt.