Bild: Karin/ADA

 Bild: Karin/ADA

Debatt

Skapa bättre förutsättningar för att ”råka på” kultur

Publicerat 2017.10.02

  • Arkitektur
  • Debatt
  • Design
  • Inredningsdesign

Det finns de som råkar köpa en möbel när de åker till IKEA för att äta middag. Och det finns de som råkar köpa kläder när de åker till Allum för att hänga med kompisar. Det finns också de som råkar se en fotoutställning när de åker till Frölunda kulturhus för att bada. Men det finns alldeles för få som med samma enkelhet råkar på engagerande utställningar, konsert- eller teaterföreställningar när de rör sig i de vardagliga stadsrummen i Göteborg idag. För institutionerna har missat en viktig pusselbit om samtiden. Som tur är finns det hjälp att få.

Det Ikea, Allum och Frölunda kulturhus har gemensamt är att de båda står som värdar för ett mångfacetterat innehåll till en mångfald av besökare. En typ av värdskap som vi ser mer av i den kommersiella världen än i den offentliga. Trenden i den kommersiella världen är att försäljning, plats för paus, och allmänna praktiska behov (så som att ladda mobilen) integreras i samma rum allt mer raffinerat. Idag räcker det inte att ha rätt produkter och reklam - man behöver också vara en destination.

Medan de stora butikskedjorna, utifrån denna strategi, spenderar mer tid och resurser på att förnya sina butikskoncept, verkar kulturinstitutionerna ha fastnat bakom sina stängda portar. Och därmed missar en stor potentiell chans att få in ny publik. Att bortse från nya beteendetrender medför inte bara en institutionell kräftgång, det medför också ett svek mot alla dom medborgare som inte visats vägen in till kulturen genom skolning eller arv.

Vi tycker att staden och kulturinstitutionerna behöver ta ett samlat grepp för att ta upp kampen om värdskapet. De som planerar och utformar offentliga platser, muséer och teatrar behöver använda sig av samma verktyg och strategier som de kommersiella aktörerna för att locka besökare. För mycket tyder på att det inte är innehållet som styr vad vi konsumerar – det är vad som är tillgängligt.

Tänk er entrérummen till våra kulturinstitutioner som en hotellobby där staden kan utöva sitt värdskap till besökare och invånare. Tänk er ett erbjudande av fräscha toaletter, laddningsställen, gratis wifi och mötesbord med eluttag. Tänk er dessa entrérum som stadens vardagsrum, med bäst fik, folkliga restauranger, kiosker och sköna ytor att vila i. Tänk er kulturinstitutionernas entrérum som rum man slank in i för att få skydd för regnet.

Om Ikea lyckas få folk att råka köpa möbler när de egentligen bara tänkt äta köttbullar borde väl Göteborgs stad kunna få folk att råka uppleva lite kultur när de egentligen tänkt göra något annat?

Kompetensen att gestalta detta skifte finns rakt framför era ögon. Aldrig förr har Göteborg haft så många starka energiska koncept- och designkontor eller gränsöverskridande arkitektbyråar med en sån stor kunskap kring ämnet. Applicera denna kunskap på de rum som ska komma alla till gagn. Vi finns här med flera.

 

av Jenny Ahlbäck & Johanna Malcus, YAAM art & architecture