Designer: Tiger of Sweden H/V 09-10 kollektion ©Kristian Löveborg

 Designer: Tiger of Sweden H/V 09-10 kollektion ©Kristian Löveborg

Övrigt

Modeveckor

Publicerat 2009.08.13

    Både i Köpenhamn och Stockholm är det tid för de stora modemässorna. Köpenhamns avsutades nyss och avlöstes av Stockholms som håller på till på söndag.

    Det uppenbara tecknet på ekonomisk kris av de riktigt stora modemärkena har valt bort årets mässor. Vare sig Filippa K, Acne eller Tiger t.ex. visar på årets mässa.

    Annars är det inte så lätt att se krisen. När modemärkena satsar på att måla upp en bild av att allt är som vanligt är det i stället material och uppseendeväckande design man sparar in på, menar Eva Kruse på danska modeinstitutet.

    -Jag tror att vi kommer få se fler företag som satsar på design som kan gå direkt från visningarna till butiken. Visningarna blir kanske inte lika spektakulära, men samtidigt är det bra att branschen anpassar sig.

    Eva Kruse tillhör dem som tror att det skandinaviska modet kan få ett större utrymme när ekonomin krymper.

    -Det skandinaviska modet ligger på en mellanprisnivå där man får mycket kvalité och design för pengarna. Dessutom tänker våra märken mer på funktion, vilket jag tror att inköparna kommer att titta lite extra på i år.

    Här finns en länk till ett bildspel från Köpenhamn.

    Lotta Ahlvar, vd på Moderådet, som arrangerar modeveckan i Stockholm, menar att den ekonomiska situationen trots allt kan vara en fördel eftersom den svaga svenska kronkursen leder till att många utländs­ka märken väljer att komma till Stockholm.