Bild: ADA

 Bild: ADA

Lokalt

Angående lögn och sanning

Publicerat 2014.02.11

  • Göteborg
  • Reklam

Häromdagen (5/2) hade vi en kväll om lögn och sanning i marknadskommunikation. Vi utgick från den senaste tidens så kallade PR-bluffar, och höll hus på ett fullsatt Pustervik (de 250 platserna tog slut snabbt).

Det var föreläsningar och samtal med Eva Ossiansson från Handels, Per Cromwell som grundade och drev Studio Total, Johanna Bäckström Lerneby från SVT, Pontus Caresten och Calle Österberg kreatörerna bakom Miss Skinny  från Shout och Mike Bonnano från The Yes Men.

Diskussionen  handlade ganska mycket om att det var stor skillnad på att luras/skoja om man driver en mycket angelägen fråga med ett högre syfte än om det bara handlar om en ”vanlig produkt”. Det drogs paraleller till Peter och vargen och frågan om hur många gånger man kan bluffa utan att tappa allt förtroendekapital.

En annan fråga handlade om medias krympande resurser och därmed minskade möjligheter till källgransking och allt större benägenhet att bara ta pressmedelanden rakt av. Det var bland annat lite folk från Truth där. Här kan du läsa deras blogginlägg där de förklarar hur de ser på lögn och sanning i reklam.

Mike Bonnano pratade om hur han som aktivist använder bluff för att påverka stora företags sätt att agera. Sen blev han intervjuad av Per Cromwell. Dagen efter fortasatte hänget med vår långväga gäst för alla som ville.

Har du några drömgäster du vill att vi ska försöka dra hit så kan du bara tipsa oss på info@adasweden.se.