Bild: Karin/ADA

Konsten att göra affärer

Debatt. De porträtteras som kulturella motsatser, kreatören och affärsmannen. Två karaktärer så olika att de för tankarna till 1990-talets lågt budgeterade sitcoms med förinspelade skrattsalvor. Den ena i urtvättade hängselbyxor, den andra i en mörkgrå kritstrecksrandig kostym. Men: i ett nytt, modernt affärslandskap har den stereotypa idén av affärer däremot bytts ut till något helt annat. Affärsmannen med den generiska portföljen har bytts ut mot en entreprenör i slitna sneakers, och den gråa industrin har bytts ut mot färgsprakande innovation. Frågan blir då om det verkligen är ett så stort gap mellan kreatören och affärsmannen, eller om vi håller fast vid utdaterade och hämmande idéer? >

Bild: AndreasNilsson1976/Flickr Creative Commons

Är det dags för Göteborg att utse en Nattborgmästare?

Debatt. ”Time of day is the new competitive edge for global cities” konstaterade Torontos chef för Economic Development and Culture, Mike Williams i en rapport 2018 och förslog att Toronto, i likhet med städer som Amsterdam, Berlin, London, New York och Paris skulle introducera offentliga insatser för att utveckla the Nighttime economy. Flera städer skapar också funktioner för att driva arbetet med nattetid-ekonomin som ex Conseil de la Nuit i Paris, Night Czar i London eller Entertainment Commission i San Fransisco. Frågan är om inte tiden är mogen även för Göteborg. Är det kanske dags för Göteborg att utse en Nattborgmästare? >

Bild: slimmer_jimmer/Flickr Creative Commons

Goda hycklare är vi allihopa

Debatt. ”Använd nätet för att visa vem du är och vad du är bra på.” Så skrev Metro Jobb i en peppande artikel 2015. Men ända sedan sociala medier gjorde entré i våra liv har vi lärt oss att förfina bilden av oss själva till något som skulle kunna liknas vid ett personligt varumärke. Vissa har gjort det till ett jobb som influencers, medan andra håller det mer på en hobbynivå. Med Instagram som härskare för jagets reklampelare har vi i snart ett decennium ägnat oss åt att polera ytan gällande allt från inredning och mode till hälsa och politik för vår egen cyberpersona. >

Bild: Joe Dyer/Flickr Creative Commons

Onaturligt eller naturligt?

Debatt. Det är svåra tider för en älskare av allt vetenskapligt. Jag tycker inte jag kräver så mycket, jag vill inte att alla ska ha en master i alla ämnen de pratar om, jag begär ingen doktorsdisputation för att någon ska kunna tipsa om en ansiktskräm, jag fordrar inte att egen forskning ska ha bedrivits för att man ska få påstå att något funkar för en. Allt jag kräver är ett korn av sanning, någon slags rotning i verkligheten, kanske åtminstone en fot kvar på jorden. Tyvärr är inte detta något som existerar i överflöd någonstans, inte heller inom skönhetsvärlden. I synnerhet inte inom den gröna delen av skönhetsvärlden, med falanger i allt från ekologiskt till ”no poo”. >

Bild: Johan Wanloo

De bittra serietecknarnas nemesis

Debatt. Jag har tröttnat på att höra nybörjare gnälla på att seriebranschen är tuff. Jag har svalt ett syrligt »ja vad fan trodde du?« tillräckligt länge. Jo jag vet att det inte finns något tråkigare än när en trött gubbjävel till veteran ska berätta hur saker och ting egentligen ligger till och jag har oerhört svårt att förlika mig med tanken på att den gubbjäveln skulle vara jag. Men ibland måste man ta den smällen. >

Bild: Paweł Pająk/Flickr Creative Commons

Känn sorg Göteborg

Debatt. 6 000 kvinnor och ickebinära verksamma inom kommunikationsbranschen har samlats i en Facebookgrupp för att dela upplevelser av sexualiserande, marginaliserande, nedvärderande och utnyttjande av kvinnor i vår bransch. Över 200 vittnesmål kom in. 2126 har skrivit under uppropet #sistabriefen. Av de 6 000 gruppmedlemmarna fanns det över såklart en stor andel från Göteborg. Men Göteborgskorna vågade, till stor del, inte dela sina berättelser. >

Sida 1 av 3. Nästa



logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng