Bild: BCC Leisure Centers/Flickr Creative Commons

Sluta aldrig att tävla – men tävla av rätt anledning

Branschspaning. Reklambranschen är känd för sina prestigefulla tävlingar men är långt ifrån ensam. Också musiker, konstnärer, filmskapare och andra kreativa personer tävlar. Det hade såklart varit mycket mer rättvist om allt gick att mäta och väga, men spelar det någon roll? Vad är konsten med att tävla i konst? Och varför tävlar vi överhuvudtaget? >

Bild: homethods/Flickr Creative Commons

Inredningsarkitektens syn på framtidens (?) aktivitetsbaserade kontor

Branschspaning. Många pratar om det aktivitetsbaserade kontoret, ABW (Activity based working eller workplace) som framtidens sätt att jobba, och många organisationer och företag ligger i startgroparna eller har redan genomfört denna förändring. Men, vad tycker jag som inredningsarkitekt och inblandad i många sådana här processer egentligen om detta? Och hur görs det bäst? För ett kontor byggt på behoven man har, det borde väl ändå vara perfekt! Det finns lite olika sätt att se det på, och det finns metoder man bör följa för att resultatet ska bli bra. >

En tydlig trend är flerspråkiga typsnitt. Här är studentarbeten från Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie (https://asp.waw.pl) Bild: Carolina Laudon

6 saker som visar att världen blir mindre. Och större.

Branschspaning. I höstas besökte jag designkonferensen ATypI Warszawa 2016 – Convergence, i Warszawa, Polen för att lyssna, tänka, diskutera med och inspireras av folk från typsnittsbranschen och olika forskningsinstitutioner inom området. Efteråt kunde jag sortera mina iakttagelser i både tekniska, politiska, formgivande och ekonomiska händelser. En del förväntade och efterlängtade. En del stora och överraskande. >

Bild: Justin Raycraft/Flickr Creative Commons

To Do More With Less for Many – om frugal innovation

Branschspaning. Ett begrepp som vi kommer stöta på alltmer den kommande tiden är frugal innovation. Frugal innovation placeras idag i korsningen mellan social innovation, teknisk innovation och institutionell innovation. Helena Hansson forskar i ämnet på HDK, och ger oss här en sammanfattning av de viktigaste delarna, sin egen forskning samt hur vi kan ta det vidare. >

Bild: Internet Archive Book Images. Bild från s 260 av "Myths and legends ; the Celtic race" (1910). Flickr The Commons

Designern som gjorde tanke till handling

Branschspaning. Världen behöver fler change makers! Samhället förändras oerhört snabbt och när de konventionella lösningarna inte längre är brukbara måste vi som designers fråga oss hur vi kan bidra. Vi får inte slås ner av det faktum att världen inte behöver ännu en snyggare variant av det vi är så bra på att skapa. Vi behöver utveckla vårt sätt att prata om och förstå vår roll i samhället. Vi behöver hjälpa varandra både som bransch och som kollegor. Vi som vill vara och uppfattar oss själva som just change makers måste sträcka ut handen till varandra och tillsammans skapa det nya hållbara samhället som vi vill se. >

Sida 1 av 5. Nästa



logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng