Bild: Maria Kask

Det sköna som hantverk

Branschspaning. Jag river de dyra Archespapprena i remsor innan jag målar på dem. Borde klippa, men tycker inte att jag hinner, och jag målar på båda sidor så att de skall räcka längre. Jag är stressad. Kastar dem på golvet efter jag målat dem så att de skall få plats att torka. kliver på dem innan de torkat ordentligt och får färg på fötterna och mattan. Det är ganska sällan jag känner det man kallar inspiration. >

Bild: Arwen_7/Flickr Creative Commons

Idéskydd 101

Branschspaning. Vi läser i massmedia om hur multinationella företag som Samsung döms att betala hundratals miljoner dollar till Apple i skadestånd. Ja, stora företag kan försvara sig, men för den lille kreatören utan resurser kan det kännas övermäktigt. Är man en kreativ människa och behöver leva på det man skapar, är det såklart inget vidare ifall någon annan bara tar. Det händer mycket inom idéskydd, men med sunt förnuft och grundläggande kunskaper kan man komma långt. >

Bild: Kohei314/Flickr Creative Commons

Finns det några snälla varumärken här?

Branschspaning. Jag ska inte prata om hållbarhet och värderingar. Jag ska prata om att prata om hållbarhet och värderingar. Allt fler företag och organisationer hör av sig till vår PR-byrå med en önskan; att kommunicera värderingsdrivet, att rikta strålkastaren mot det rena mjölet i påsen. Det är smart – för mottagaren är redo. Eller rättare sagt, mottagaren kräver det. Mottagaren förväntar sig inget annat. Så, hur göra? >

Bild: BCC Leisure Centers/Flickr Creative Commons

Sluta aldrig att tävla – men tävla av rätt anledning

Branschspaning. Reklambranschen är känd för sina prestigefulla tävlingar men är långt ifrån ensam. Också musiker, konstnärer, filmskapare och andra kreativa personer tävlar. Det hade såklart varit mycket mer rättvist om allt gick att mäta och väga, men spelar det någon roll? Vad är konsten med att tävla i konst? Och varför tävlar vi överhuvudtaget? >

Bild: homethods/Flickr Creative Commons

Inredningsarkitektens syn på framtidens (?) aktivitetsbaserade kontor

Branschspaning. Många pratar om det aktivitetsbaserade kontoret, ABW (Activity based working eller workplace) som framtidens sätt att jobba, och många organisationer och företag ligger i startgroparna eller har redan genomfört denna förändring. Men, vad tycker jag som inredningsarkitekt och inblandad i många sådana här processer egentligen om detta? Och hur görs det bäst? För ett kontor byggt på behoven man har, det borde väl ändå vara perfekt! Det finns lite olika sätt att se det på, och det finns metoder man bör följa för att resultatet ska bli bra. >

En tydlig trend är flerspråkiga typsnitt. Här är studentarbeten från Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie (https://asp.waw.pl) Bild: Carolina Laudon

6 saker som visar att världen blir mindre. Och större.

Branschspaning. I höstas besökte jag designkonferensen ATypI Warszawa 2016 – Convergence, i Warszawa, Polen för att lyssna, tänka, diskutera med och inspireras av folk från typsnittsbranschen och olika forskningsinstitutioner inom området. Efteråt kunde jag sortera mina iakttagelser i både tekniska, politiska, formgivande och ekonomiska händelser. En del förväntade och efterlängtade. En del stora och överraskande. >

Sida 1 av 5. Nästa



logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng