Bild: kevin dooley/Flickr Creative Commons

Fem myter och fem goda råd om EU-finansiering

En aldrig sinande skatt vid regnbågens slut? Eller något så snårigt att det krävs minst en doktorsgrad i internationella relationer för att greppa det? Fördomarna kring finansiering från EU är många. Vi bad Linda Emilsson, rådgivare på Enterprise Europe Network, slå hål på några myter och ge oss sina bästa tips för att få ett beviljande.

LINDA SLÅR HÅL PÅ 5 MYTER OM EU-FINANSIERING

”Det finns bidrag för allt möjligt”
– EU delar inte ut bidrag för att bedriva ordinarie verksamhet– utan pengarna som finns att söka är villkorade projektfinansieringar. Det liknar på många sätt en vanlig upphandling. EU skriver en uppdragsbeskrivning som de vill att ansökande kan svara upp emot.

”Man kan gå in ensam i ett projekt”
– Det krävs nästan alltid att man är flera som samverkar. En tumregel är att man har minst tre till fem projektpartners.

”Det går snabbt.”
– Börja titta på finansieringslösningar redan när du börjar surra på en idé – många av EU:s utlysningar kommer bara en eller två gånger per år.

Det är inte ovanligt att man underskattar tiden det tar att söka finansiering och få ett eventuellt beviljande. Många börjar helt enkelt för sent. Jag brukar rekommendera att man börjar scanna av nio till tolv månader innan man har tänkt att genomföra ett projekt vad det finns för möjligheter.

”EU kan finansiera hela mitt projekt”
– Det är i princip aldrig 100 procents finansiering, utan oftast 50 procent. Så du måste vara beredd på att finansiera en del av ditt projekt själv.”

”Jag kan anlita en tredje part som skriver min ansökan.”
– Många känner sig väldigt osäkra. Man kan sin verksamhet utan och innan men många kreativa och självständiga människor tycker att allt som rör myndigheter är tråkigt. Det finns konsulter att ta in som kan stötta ¬– men man behöver sätta sig in i processen själv så man vet vad man ger sig in på i slutändan. Kolla i ditt nätverk – kanske finns det någon i företaget som i hemlighet är vass på att skriva? Det finns många reesurser att ta av om man bara frågar!”

LINDAS 5 BÄSTA TIPS FÖR ATT FÅ ETT BEVILJANDE:

”Tänk som en journalist.”
– Kommunikation är viktigt. Beroende på vad man söker för program är det förstås olika vem man ska rikta texten till. Du måste tänka på att de som läser det här har ingen kännedom om vem du är och vad du har gjort. Paketera din text så att den är tilltalande för flera målgrupper. Ställ dig själv frågan: Kan en utomstående läsa det här och förstå vad vi vill göra?

”Håll koll på formalian”
– Det spelar ingen roll hur bra projektet är om man har glömt fylla i organisationsnumret eller glömt att bifoga registreringsbevis. Här är det svart eller vitt – missar du formalian finns ingen andra chans.

”Läs igenom utlysningen ordentligt.”
– Ta reda på vad uppdragsgivaren vill ha, vad poängsättningen är, och lägg extra krut på de delarna. Det märks om du skriver ihop något tio minuter innan deadline – för det finns alltid genomarbetade förslag som du konkurrerar med.

”Tona ner jag-fokuset”
– Eu vill veta vad du kan tillföra dem för värde. Så beskriv noggrant vad du tillför till projektet – det visar på ditt engagemang för uppdraget och utlysningen.

”Ta del av de resurser som finns!”
– Jag rekommenderar alla inom Kultur och kreativa näringar som söker EU-finasiering för sina projekt att besöka:
Kreativa Europa (EU-program): www.kreativaeuropa.eu/
Nordiskt samarbete: www.norden.org/sv/om-samarbejdet-1/bidrag-och-utlysningar/stoedordningar-och-utlysningar-sorterade-efter-aemne/kultur-och-kreativa-branscherTillväxtverkets Affärsutvecklingscheckar för digitalisering: www.tillvaxtverket.se/vara-tjanster/utlysningar/utlysningar/2016-10-11-checkar-for-digitalisering.html
Rapport om InterReg 4C inom Kreativa och Kulturella näringar (EU:s gränsregionala program): www.interreg4c.eu/fileadmin/User_Upload/PDFs/CAPITALISATION/L4_Creative_Industries_report.pdf
InterReg Europe (gamla InterReg 4C): www.interregeurope.eu/
Intercult: www.intercult.se/

Hör av dig!

Har du något du vill tipsa oss om på ADA, eller kanske bara har synpunkter på något vi publicerat på hemsidan. Maila gärna oss på info@adasweden.se




logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng