Övrigt

Reklamen är Livsviktig!

Publicerat 2008.11.13

    Idag lanserar ADA och CFK (Centrum för konsumtionsvetenskap vid Handels i Gbg) en forskningsrapport om reklam.

    När reklamarna får välja själva, hur vill de bidra till samhällsutvecklingen? Tre viktiga slutsatser av dialogen som pågått mellan reklamare och forskare under två år är;

    • Den bästa reklamen är reflekterande. Den utgår från tidigare kampanjer och ger oss en ny vinkel på ämnen som tolerans eller engagemang i viktiga samhällsfrågor.
    • Den bästa reklamen bygger på god yrkeskunskap.
    • Den bästa reklamen visar respekt för mottagaren.

    Läs hela rapporten på sajten Reklamen är Livsviktig.

    ADA är en av huvudmännen bakom rapporten. Vi har velat stödja möjligheten till en närmare kontakt mellan forskning och branschen (verkligheten) och förhoppningsvis vara med och skapa nya kontaktytor och insikter.

    Vi har också haft en annan ambition. Att göra forskning mer tillgänglig. Därför kommuniceras hela forskningsrapporten genom en sajt istället för en pappersrapport.

    Ikväll (torsdag den 13 november) intervjuas Ulla Eriksson-Zetterquist (en av forskarna från Handels i Gbg) och Matilda Lindvall (ADA) på Resumébaren i Gbg. Välkomna dit!