Bild:

Om Nathan Shedroffs föreläsning

Nathan Shedroff, senior designer och ansvarig för den banbrytande masterutbildningen i designstrategi på California College of Arts kom hit en lunchtimme i februari och höll ett skarpt seminarium i ämnet The value of Design för business. Eller hur skall business och design kunna samverka på bästa sätt och varför gör de inte alltid det? Business and Design Lab hade bjudit hit honom, i samarbete med oss på ADA.

Han gjorde en grundlig genomgång av hur de två olika världarna design och business är kopplade till varandra men också vitt åtskilda varandra, och ofta helt enkelt inte förstår varann för man mäter och går igång på helt olika saker. Däremopt är man beroende av varann, och på ett sätt som kanske den klassiskt utbildade businessmänniskan inte är van att tänka, så adderar design, designtänkandet ytterligare nödvändiga värden för att förklara och mäta en produkts/tjänsts framgång.

Där klassiska ekonomer mäter värden som function och finance, vill Nathan Shedroff lägga till tre ytterligare viktiga faktorer för framgång nämligen emotions, identity och meaning. Han menar att all business handlar om relationer. Och vi behöver då addera dimensioner till analysen och processen för att förstå.

Han säger bland annat: You are never not an experience business.

Är du intresserad av den mer fullödiga helheten så kommer nu här filmen och slidesen från presentationen.

Här är presentationens slides

Här ligger filmen

Hör av dig!

Har du något du vill tipsa oss om på ADA, eller kanske bara har synpunkter på något vi publicerat på hemsidan. Maila gärna oss på info@adasweden.se




logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng