Forskning & Rapporter

Ny CFK-rapport: Konsumtionsmakt 2.0

Publicerat 2008.12.19

    På Internet visar konsumenterna sin makt öppet - företagen gör det dolt Guitar Hero Facebook, MySpace, YouTube, Second Life... Vi får genom Internet möjlighet att visa vilka vi är, vad vi kan, och vad vi tycker. Vad som är värt att sprida vidare till andra avgör vi själva - inte etablerade medier. Ryktet för ett företag kan vara beroende av ett enda musklick. Baksidan av livet på nätet är hotet mot den personliga integriteten. Men samtidigt ökar stadigt antalet egna hemsidor på nätet där vi lämnar ut högst personlig information om oss själva. Nätet kan vara ett forum för fantasi, skapande och kommunikation, men allt du gör på nätet kan vändas emot dig.

    Rapportförfattare: Lennart Hast, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och Dagspresskollegiet vid JMG, Göteborgs universitet Eva Ossiansson, CFK - Centrum för konsumtionsvetenskap, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

    Läs den här.