Övrigt

Nå in för att nå ut

Publicerat 2007.06.04

    ADA och CFK (Centrum för konsumtionsvetenskap) vid Handelshögskolan i Göteborg bjöd in till ett stort seminarium om reklam. Under rubriken Reklamen är dödsviktig talade nio av Göteborgs mest tongivande reklambyråer om reklam som bidrar positivt till samhällsutvecklingen. Rubriken är en travesti på Sven Lindqvist bok från 1958 Reklamen är livsfarlig där författaren menade att reklam inte gör något annat än förför.

    Att man måste nå in för att nå ut var tydligt i samtliga presentationer. Visuellt märkbart var också att nio (av nio…) talare var män. Lite komiskt när det seminariet delvis handlade om stereotyper!

    Handelshögskolans Malmstensal var nästan fullsatt, över 350 i publiken. Efter seminariet minglade talarna med publiken. Seminariet är en del av ett forskningsprojekt vid CFK. Resultatet av hela forskningsprojektet presenteras i form av en publikation under nästa år.

    Här kan du läsa seminarieprogrammet.
    Här kan du läsa artikel om seminariet i GP 1 juni 2007
    Här kan du lyssna på hur P1 skildrade seminariet den 4 juni 2007.