Lokalt

Medieakademin

Publicerat 2010.10.01

    Den 10:e november håller  Medieakademin sitt årliga seminarium. I år handlar det om staden; dess tillväxt, kreativitet, varumärke, segregation - och framtid.

    Hälften av alla jordens befolkning bor redan i städer, och ökningen fortsätter i dramatisk takt. Så stadens framtid är också planetens framtid. Storstäderna har blivit tillväxtmaskiner, även i Sverige. De svenska storstadsregionerna står för 60 procent av BNP. Och mer ska det bli.

    Städer förvandlas till varumärken för att inte hamna på efterkälken. Men vad gör tillväxten med stadens och medborgarnas identitet? Hur skapar man ett kreativt klimat? Vem tar ansvar för städernas utveckling? Och vill svensken ens bo i stan?

    Medverkande:
    PETER SAVILLE
    /Grafisk designer och urbanist i Manchester
    ENGIN CELIKBAS
    /VD KesselsKramer, hjärnan bakom Amsterdams framgångsrika varumärkesarbete
    VIKTORIA WALLDIN
    /antropolog på White arkitekter
    CATHARINA THÖRN
    /fil dr sociologi, forskar om stadsomvandling
    MARK ISITT
    /arkitektur- och designjournalist
    KERSTIN ELIAS
    /urbanist och arkitekt, Göteborgsregionens kommunalförbund
    BO WICTORIN
    /regionalekonom

    Moderatorer: Carin Hjulström och Axel Gordh Humlesjö