Bild: Kreativ sektor

 Bild: Kreativ sektor

Omvärlden

Kreatörsorganisationer samarbetar

Publicerat 2015.11.26

  • Film
  • Kommunikation
  • Mode
  • Multidisciplinärt

Fem branschorganisationer från den kreativa sektorn har bestämt sig för att samarbeta under namnet Kreativ sektor. De av ASFB (Association of Swedish Fashion Brands),  Dataspelsbranschen,  Film&TV-producenterna, Komm! Sveriges Kommunikationsbyråer och Musiksverige. De har som första steg tagit fram en rapport om sektorns behov.

Såhär skriver de om sin utgångspunkt och tanke: Svenska kreato?rer representerar kvalitet och innovation runt om i va?rlden. De kreativa branscherna sta?r fo?r export som internationellt formar bilden av Sverige;  bygger upp ett kunskapskapital nationellt; bidrar med ha?llbar tillva?xt, och skapar fo?rutsa?ttningar fo?r nya arbetstillfa?llen i och med digitaliseringen. Den kreativa sektorn a?r framtidens basindustri med utmaningar och mo?jligheter fo?r ett litet men kunskapsintensivt land som Sverige.

Tillsammans omsätter de fem medverkande branscherna nästan 300 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Detta är bara en del av den kreativa sektorn som helhet.

De skriver också: Genom arbetet i styrgruppen har den kreativa sektorn tagit ett första steg mot den branschöverskridande samverkan som Sven-Olof Bodenfors efterlyste som nästa steg efter arbetet med Rådet för Kulturella och Kreativa Näringar.

Läs mer på Kreativ sektors hemsida

Och här är rapporten som pdf

 

Kreativ sektor är