Bild: ADA

 Bild: ADA

Aktiviteter

Konfrontation

Publicerat 2010.02.18

    Igår körde vi det tredje avsnittet i en miniserie om varumärken. För några veckor sedan handlade det om varumärken från ett juridiskt och design perspektiv. Igår tog vi fram en annan sida och talade om varumärkesmotstånd.

    I takt med sociala mediers utbredning blir det allt vanligare att varumärken angrips i något som bäst kan beskrivas mediakrig. Och båda sidor har välutvecklade strategier för sin krigföring.

    Hans Sinclair, vd på Trustbrand, redovisade sina forskningsresultat kring den historiska framväxten av rörelserna kring varumärkesmotstånd och vilka framgångsfaktorerna för lyckade angrepp mot enskilda varumärken är.

    Han tecknade också ett framtidsscenario där små och medelstora tjänsteföretag i Västsverige kan ha anledning att ha koll på hur det kan gå till när en grupp människor målmedvetet vill få varumärket och dess förtroendekapital att förblöda.

    Finns det fler sidor av varumärket du tycker att vi ska ta upp? Hör av dig till oss.

    Snart kommer det en kort sammanfattning med:
    12 framgångsfaktorer i det historiska märkesmotståndet och den första globala vågen, en konkret märkeskonfrontativ strategi i sju steg, samt sju framgångfaktorer för hur man som bolag kan arbeta med sin trovärdighet.