Den välkända skylten är räddad. Bild: Fixfabriken.se

 Den välkända skylten är räddad. Bild: Fixfabriken.se

Lokalt

Fixfabriken skyndar långsamt

Publicerat 2014.01.14

  • Göteborg
  • Stadsplanering

Kreatörer är en eftersökt yrkesgrupp, ur många synvinklar. Många vill veta var och hur kreatörer nås. I juni kom en fråga från Majorna projektutveckling AB om vi kunde tipsa dom om hur man börjar utveckla ett kreatörkoncept i en gammal fabrikslokal? Frågan var på tankestadiet och gällde Fixfabriken i Majorna, Sandarna. Samtidigt kom en inbjudan till öppet hus i fabriken. Vi gjorde som vi brukar göra, tipsade vidare. Men hur gick det sen?

Idag har Assa OEM tillverkning i lokalerna, men de ska flytta ut. Fabriken är såld till HSB:s och fastighetsbolaget Balders gemensamma bolag, Majorna projektutveckling AB och är en del i ett omfattande stadsbyggnadsprojekt. Ett bussgarage i närheten ingår också. 1 000 bostäder planeras, liksom verksamhetslokaler. Men det är fortfarande lång väg att gå. Ingen detaljplan finns ännu och tidsperspektivet sträcker sig bortåt 2020.

- Men vi fortsätter att bullra lite extra om platsen. Vi vill upprätta kontakt med människor här i området, så att de vet och är informerade om att något är på G innan det är försent att bidra. Vi vill ha allas synpunkter. Vad är bra, vad är dåligt? Vad bör ”byggas bort” och vilka kvaliteter i området bör förstärkas, säger Elisabeth Jansson Forsberg som är projektledare för Fixfabriken.

Själva fabriksbyggnaden är inte i skick att bevaras. Marken är förorenad och industrilokalen kommer att rivas. Men även här är tidsperspektivet långt. En första detaljplan tros vara färdig först om 1,5 år.
- Vi river inte förrän vi känner oss säkra på att detaljplanen har något nytt. Skulle det bli ett glapp sedan Assa har flyttat ut så gör vi förhoppningsvis något av det, hyr ut till kreatörer till exempel. Vi tycker det är viktigt att få en bra mix av olika sorters verksamheter, säger Elisabeth Jansson Forsberg, som har flera medarbetare i projektet, bl a Christoffer Snobl, som inte har en traditionell bakgrund från byggbranschen. Allt för att få ett så brett samhällsperspektiv som möjligt.

Samtalet med närboende fortsätter. 2014 arrangeras workshops med representanter för företagare, föreningar och skolungdomar i området, som ska delge sina tankar om de befintliga värdena i Majorna och Klippan. Fastighetsägarna säger sig vilja gå fram i dialog och med en ödmjuk och varsam hand på de cirka 75 000 kvadratmeter som saken gäller.

Här är ADAs artikel om Fixfabriken.