Intervju

Joseph?

Publicerat 2011.04.20

    Sveriges vanligaste plastblomma går nu att köpa igen. Majblomman delade ut ungefär 40 miljoner kronor förra året, hur mycket det blir i år är upp till dig och mig och Sturm&Drang. Det är dom som sköter kommunikationen. Vi hörde oss för med Joseph Engman, projektledare och copywriter på Sturm & Drang.

    Hej, vad gör du Joseph?
    Jag är projektledare och copywriter på Sturm & Drang, en byrå som jag var med och startade för drygt 4 år sedan.

    Majblomman är en fin gammal svensk folkrörelse, på vilket skiljer sig det här uppdraget från att kommunicera andra produkter/tjänster?
    Egentligen inget alls förutom att det är för en god sak och att Majblomman är extremt duktiga reklamköpare med stor förståelse för effekten av kreativ kommunikation.

    Sen har de ganska begränsade resurser vilket tvingar oss att tänka smart, men det gör vi ju i alla projekt oavsett budget. Majblomman säljs för en god sak vilket å ena sidan kan göra den lättare att marknadsföra, men å andra sidan är konkurrensen stenhård inom det här segmentet där många organisationer tävlar om din uppmärksamhet och plånbok.

    För Majblommans del handlar det om att bygga varumärke, öka kännedom samt öka sin insamling genom att sälja fler majblommor. Och fler majblommor säljer man genom att öka kännedomen om vad man verkligen gör. Vilket man i sin tur gör genom bra reklam om berör.

    Hur tänkte ni när ni skapade årets kampanj?
    För de flesta är Majblomman ett trevligt vårtecken som säljs några veckor i april, men att de arbetar året om med att dela ut bidrag till fattiga barn är något som färre känner till. Och ännu färre känner till att man faktiskt kan söka bidrag från Majblomman om man behöver hjälp. Det ville vi berätta om i årets kampanj där vi valde att utgå från kärnan i Majblommans verksamhet, nämligen de bidragsansökningar som varje dag kommer in till deras lokalföreningar runt om i landet.

    Var köper ni era egna Majblommor?
    På stan.