Foto: Jakob Schubert

Hej vad gör du Helena Baude?

Helena Baude är grafisk formgivare med mångåriga erfarenheter av både reklambranschen, designbranschen och bokförläggning, hon valde att, tillsammans med design directorn Lisa Alm (Sturm und Drang), starta upp en helt ny utbildning: Designkanalen. Syftet är att ge en ingång till designbranschen med fokus på att möta unga från miljöer som traditionellt är underrepresenterade på Sveriges designutbildningar och i branschen.

Det är inte varje dag en ny designutbildning startas i Göteborg så vi vill kolla av lite vad som händer med det hela.

Hej Helena, vad gör du?
Just nu jobbar jag med Aoki och tar fram ett skyltprogram till Alingsås nya kulturhus som öppnar i juni. Det är kul att vara frilans, jag får jobba med många olika kunder och uppdrag. Det gillar jag. Om en stund ska jag träffa Nikola som jobbar med belysning och möbelformgivning. Vi håller på och planerar Designkanalens nästa workshop.

Berätta mer om Designkanalen!
Ja! Designkanalen är idag en ideell förening som ger unga en plattform att prova på design. Vi hoppas att det kan ge en skjuts på vägen till att komma in på högre utbildningar och bli designer. Det är till lika stor del en möjlighet för både utbildningar och branschen att etablera relationer och utbyta erfarenheter med framtida studenter och medarbetare. Vi samarbetar bland annat med Yrgo (Högre Yrkesutbildning Göteborg) och studenter från deras kreativa utbildningar och har kurser i programvara. I slutändan hoppas att unga som har ett intresse för design kan skaffa sig argument och göra framtidsval som kanske inte är det förväntade.

Vad ligger till grund för att en grafisk formgivare startar en sådan utbildningssatsning?
För att allt blir roligare när vi är fler som gör det! Mångfald är en självklarhet i en global värld. Det är totalt bortkastat att inte nyttja kompetens, nätverk och lösningar när vi har möjlighet till det. Vi vill väl ligga i framkant, eller hur? Om vår bransch vara relevant så spelar det roll vem det är som skapar och formar samhället. Och vilken bakgrund hen har. De konstnärliga utbildningarna domineras av studenter med föräldrar som är födda i Sverige och har hög akademisk utbildning. Studenterna går från en homogen studiemiljö till en lika homogen yrkeskår.

Genom Designkanalen kan vi förmedla en mångsidig bild av olika designyrken, hur vägarna dit kan se ut och vilka försörjningsmöjligheterna är. Det sista är en viktig faktor. ”Det verkar kul, men vad blir man och kan man leva på det?” är en återkommande fråga från unga som vi träffar och det måste vi bemöta. Om vi inte gör det är chansen liten att vi kan göra något åt den sociala snedrekryteringen av förklarliga skäl. Att visualisera vad en satsning kan leda till är hur som helst bra för alla. Av den anledningen är det betydelsefullt att jag som är designer, och har gjort den resan, också gör det här.

Hur har resan sett ut hittills med att starta upp det hela?
Det viktigaste är att vi har träffat hur många unga som helst som kan det här med problemlösning och är intresserad av form, funktion och kommunikation. Och vi har definitivt fått ett större nätverk. Sen är det som det är med ideellt arbete. Det skulle vara positivt om vi kunde arbeta mer koncentrerat och komma framåt lite snabbare. Samtidigt har vi våra jobb och det finns massa fördelar med att vi är en del av designvärlden. Vi har fått mycket pepp från VGR och folk i branschen. Det är guld värt.

Framtidsplaner på lång och kort sikt?
För att tala klarspråk så behöver vi kapital för att kunna fortsätta jobba på mer regelbunden basis. Vi tror på det här och kör på tills den dagen då det ifrågasätts om man har en alltför homogen grupp anställda, inte tvärt om. På kort sikt fortsätter som vi gör nu, att mötas i praktiskt arbete på lika grunder. Det är i det som förändringspotentialen ligger.

Ni är en av deltagarna i PopUp studion i Bergsjön, berätta gärna lite om varför ni valt att vara med där och vad ni tycker om det?
Vi träffar lokala aktörer som redan gör ett fantastiskt arbete, Hyresgästföreningen och TNB för att nämna några. Det är viktigt att eftersträva synergieffekter med andra verksamheter som jobbar för barn och ungas utveckling. Tillsammans kan vi satsa stort. Små initiativ drunknar lätt i mängden av förslag, viljor och särintressen. Genom att vara på plats så träffar vi unga och kan snabbt fatta vilka behov som finns och omvandla det till praktisk handling. Senaste Photoshop-kursen som vi hade tillsammans med Yrgo och TNB är precis ett sånt exempel. Det är också kul att se företag som Lövheden Cengiz, White, Forsman & Bodenfors och Stylt göra ett sånt bra jobb. Och ADA såklart.

Hör av dig!

Har du något du vill tipsa oss om på ADA, eller kanske bara har synpunkter på något vi publicerat på hemsidan. Maila gärna oss på info@adasweden.se




logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng