Bild: Interaktionsbyrån

 Bild: Interaktionsbyrån

Intervju

Hallå där Joel Rozada!

Publicerat 2013.10.31

Interaktionsbyrån i Göteborg har kammat hem den prestigefulla designutmärkelsen Red Dot Award för ett uppkopplingssystem på uppdrag av Volvo Car group. Interaktionsbyrån har också uppmärksammats som Gasellföretag av Dagens Industri. Vilka är de?  Och vad har de egentligen gjort? Vi ringde upp Joel Rozada, vd på Interaktionsbyrån och förhörde oss.

Vad är det egentligen som ni designat för Volvo?
- Vi har utformat en produkt som är ett infotainmentsystem som heter Sensus Connected Touch och som bland annat innehåller möjligheten att spela musik från Spotify. Du trycker bara på play och behöver inte koppla upp dig via telefonen. Detta system är baserat på Android och ger dig tillgång till en massa andra applikationer utöver Spotify. Skärmen på instrumentbrädan, den som förr innehöll radio och cd, kan idag leverera helt andra tjänster.

Ni har alltså gett Volvoägarna tillgång till ny teknik integrerad i bilen?
- Njae. Det är en massa personer inblandade i ett sådant här projekt, de som byggt elektronik och datatjänster uppe i molnet och allt sådant. Vi har gjort allting som du ser. Interaktionsbyrån står för det grafiska uttrycket, allt ifrån idén var knappar sitter, till hur menyn är utformad, etcetera.

Vilka är svårigheterna i ett sådant här projekt?
- Det spelar ingen roll hur bra idéer du har om de inte kan implementeras i produkten, om de inte ”fastnar” i det som ska köpas och konsumeras.  Då det gäller interaktionsdesign har man förbisett mycket av det här. Ett designkoncept kan se skithäftigt ut, men det är inte produktdesign, för det går inte att producera. Titta till exempel på Nokia, de har lagt ner många miljarder på utveckling, men så mycket produkter har de inte fått ut på marknaden. Att omvandla teknik till en användarvänlig produkt som kan tillverkas till ett rimligt pris, är utmaningen.  

Berätta mer om Nordiska Interaktionsbyrån, vilka är ni?
- Vi jobbar med interaktionsdesign, det vill säga, vi är en produktdesignbyrå som endast jobbar med digitala produkter, vilket kräver kunskaper om programmering, tillverkning, distribution och användbarhet. Företaget grundades 2007 i Göteborg och vi som startade det, har studerat på designhögskolan och universitetet i Umeå.  Idag är vi 22 anställda från 10 olika nationer, vi rekryterar mycket kompetens internationellt. Det senaste året har vi nyanställt tio personer, vilket är ett av skälen till att vi nyligen blev utnämnda som gasellföretag av Dagens Industri.

Vilka är era kunder?
- Vi jobbar med kunder som Volvo, NEVS, SAAB, Koenigsegg, FIAT, Jaguar och Electrolux men även större startups från både Sverige och Europa.

Vad betyder priset?
- Det är roligt och naturligtvis ett erkännande, men det som spelar mest roll är ju om produkten säljer eller inte.