Foto: Riksbanken

 Foto: Riksbanken

Övrigt

Guldregn

Publicerat 2006.10.12

    Tidigt i ottan den 22 september hade Marknadsföringen i Göteborg, MiG, Guldfrukost i Konserthuset. Guldglitter regnade över pristagarna för 2005 års säljare, årets informatör, årets designer och årets marknadsförare. DEM collective’s grundare och fabrikörer Karin Stenmar och Annika Axelsson belönades med ”Årets Designer” för varumärket Demin. Prismottagaren Karin Stenmar sa bland annat:

    ”Fantastiskt roligt att få pris och bli uppmärksammad i detta sammanhang. Det blir tydligt att design innebär mer än bara utseende; funktion och produktion är mervärden som måste räknas in i varors värde. Hoppas att de personer som var på MiG´s event kunde ta till sig budskapet och inse att hållbar utveckling är en förutsättning för företags trovärdighet och konsumenternas tillit. Att kalla ansvar som politisk korrekthet eller “en fiffig idé” visar på en omedvetenhet från en orubblig patriarkal struktur inom näringslivet. Priset visar dock att det finns en önskan om utveckling i rätt riktning.”

    I MiG: s jury för årets designer satt, Kaj Abbestam, Stiftelsen Svensk Industridesign
    Sofia Hermansson, SCA Hygiene Products AB, Iréne Stewart Claesson, styrelsemedlem ADA – en mötesplats för design och marknadskommunikation, Björn Hellström, Mässhuset Björn Hellström AB (ordförande)

    Läs mer på MiG, DEM collective, Demin.