Komm!s vd Jessica Bjurström och ordförande Gustav Martner hälsar välkomna på scen. Bild: Johan Lygnell.

 Komm!s vd Jessica Bjurström och ordförande Gustav Martner hälsar välkomna på scen. Bild: Johan Lygnell.

Utblick

Guldäggsrapport

Publicerat 2013.04.29

    Mattias Åkerberg, mannen bakom bloggen och det analoga månadsbrevet Please copy me, twitter-rapporterade från Guldägget i torsdags. Så här några dagar efteråt, när lyckan och besvikelsen har lagt sig, ställer vi fyra korta frågor till Mattias.

    Du har varit med på fem äggkalas de senaste åren. Vad ger du den här för betyg?
    Årets gala var den bästa på många sätt. Lotta Lundgren och Erik Haag gjorde ett strålande jobb som kvällens konferencierer; de var rappt och som Haag sa hundratals gånger: ”roligt”. Vidare är inramningen med över 1 300 sittande gäster på Stockholm Waterfront imponerande. Och rent tävlingsmässigt var det både svårtippat och känslosamt, särskilt när Rättviseförmedlingen och grundaren Lina Thomsgård vann galans finaste pris för sina insatser för ökad jämställdhet och mångfald. 

    Vad plockade vi hem till Västsverige?
    Vi och vi… Som ofta står vårt hopp till Forsman & Bodenfors, som ju har kontor i både Stockholm och Göteborg. Precis som i fjol blev de galans mesta vinnare. I övrigt hade Milk (Göteborg) och Mecka (Borås) varsin vinstchans, men det räckte inte hela vägen. Den stora västsvenska vinnaren var helt klart Faktum, som fick ta emot guldägg i kategorin Hantverk för kampanjen Faktum Hotels, som de gjort tillsammans med just Forsman & Bodenfors. Annars handlar Guldägget fortfarande nästan bara om Stockholm. Dags att ändra på det till nästa år, göteborgsbyråer?  

    Kunde man se någon röd tråd i vad som belönades i år?
    Förutom att alla vinnare givetvis är nytänkande och påhejade av modiga uppdragsgivare är många gjorda för välgörande ändamål, som Faktum, Civil Rights Defenders och A Non Smoking Generation. En del menar att det är orättvist, att det skulle vara en större utmaning att göra kreativ reklam för en kommersiell uppdragsgivare, men jag vet inte. På scenen tackade folket på Faktum hursomhelst ”alla betalande kunder som ger byråerna möjlighet att jobba ideellt för oss”. Kvällens mest självklara guld gick till filmen Paris för Svensk Adressändring. Och kvällens mest oväntade: att The Fan Club vann PR-guld för Malmö Järnhandel-kampanjen ToolPool. Eller att Volvo Lastvagnar blev utan ägg för den imponerande Ballerina Stunt-filmen. Jaja, Guldägget är nästan alltid svårtippat, så även i år.

    Hur viktigt är Guldägget för branschen?
    För vissa: jätteviktigt. Medan andra inte bryr sig alls. Jag tycker att Guldägget är en inspirerande kreativitetstävling, som glädjer alla som vinner. Och som får oss andra att tänka: nästa år, då ser vi till att vinna (eller åtminstone få en nominering). Tävlingen sporrar till att göra bättre reklam. Att jobba i den här branschen och strunta i Guldägget är detsamma som att inte hela tiden vilja göra bättre jobb för sina kunder.