Bild: ADA

 Bild: ADA

Aktiviteter

Dofters mystik

Publicerat 2012.04.21

    I onsdags föreläste Claus Noppeney från Hochschule der Künste Bern i Schweiz  på HDK om designprocesser inom parfymskapande. Humiecki & Graf utvecklar produkter som handlar om artistiskt parfymeri. Parfymtillverkning och utveckling är ett gammalt hantverk.

    Att skapa en doft handlar mycket om känslor. Förutom detta måste man också ta hänsyn till hur olika människor upplever och värderar dofter. Man provar ut dofter på kroppen - lägger t.ex. tre doftprover per arm. Doften finns kvar under några dagar. Man måste testa minst 120 olika dofter innan man har hittat den slutliga produkten och detta tar mycket lång tid.

    Parfymprocessen består av olika delar - konceptet, doften, känslan, förpackningen, kampanjen av produkten och inte minst text och bilder.

    I förpackningsdesignen försöker man få in värdeorden kring produkten. Kvinnor tycker mycket om det maskulina i dofter. Det handlar mycket om kön. De flesta som provar ut dofter är män och gay.

    Ca 75 lyssnade, ställde frågor och blev inspirerade av föreläsningen.