Bild: Anthony Kent och Lisbeth Svengren Holm. Foto:Christina/ADA

 Bild: Anthony Kent och Lisbeth Svengren Holm. Foto:Christina/ADA

Omvärlden

Butiker i nya skepnader

Publicerat 2013.11.26

Anthony Kent från Nottingham university talade i onsdags om framtidens modebutiker för en fullsatt aula på Textilhögskolan i Borås.
Nytänkande butiksperspektiv av modeförsäljning visar på en förändrad varumärkessyn från marknadsföring till design av modebutiker.

Han berättade att man ofta talar om retromarknadsföring och i det lägger man in historia, arv och hur man använder sig av nostalgi. Anthony talade om hur man t.ex. använder MINI bilen både som ett arv men också som en modeikon.

Man letar efter äkthet och tittar ofta tillbaka i historien och tittar också på hur man använder byggnader som vävs sammans med produkters varumärken. I byggnader finns ofta en historia att berätta. Anthony säger att här finns det en stor potential av byggnader att gå vidare med.

Man talar om att särskilja produkter och tjänster och då handlar det om vad man känner, stämningar och känslor. Och om flaggskeppsbutiker, konceptbutiker och gerillabutiker. En flaggskeppsbutik är t.ex. PRADA-butiken i Tokyo. Det handlar om både ett yttre och ett inre förhållande - medvetande, erfarenhet och om att interagera.

Ett exempel på en konceptbutik är Corso Como i Milano. Butiken som har förändrat ett helt distrikt. Men även Colette i Paris, Desgual Showroom i Barcelona och Huntingard Collecting i Bryssel är exempel på konceptbutiker.

Gerillabutiker är de sk. Pop up-stores som bara är aktiva under en kort period. De tänjer gränserna och kommer nu mer och mer i flera i städer och lyfter upp varumärkets status.

Den digitala shoppinghjälpen via appar ökar. Mobilen blir alltmer ett betalningssätt. Man laddar t.ex. ned sina produkter från skyltar i en matbutik och får sedan varorna hemkörda. Ett exempel på en on line butik är Burberry på Regent Street i London.

Det här ämnet kommer vi att gå vidare med i fler föreläsningar under nästa år.