Bild: Privat

 Bild: Privat

Intervju

Ahmad Ahmad

Publicerat 2016.11.01

  • Intervju
  • Kommunikation
  • Mångfald
  • Reklam

Future Creatives är Forsman & Bodenfors sätt att hitta de talanger som i framtiden ska skapa den prisbelönta reklam de har gjort sig kända för. För att hitta personer som de annars kanske hade missat, då branschen inte direkt är känd för sin multietnicitet (däremot kunderna) så startar F&B upp sitt koncept Future Creatives, med basen i Bergsjön. De är nu ett gäng på tio ungdomar som har fått jobba skarpt hela våren och hösten med att ta fram en ny krydda för Santa Maria, och alla delar av processen med en ny produkt har ingått. Tamam heter kryddan. Vi tog och kollade upp det hela med en av Future Creatives: Ahmad Ahmad, 17 år och student på naturvetenskaplig linje på Hvitfeldtska.

Hej Ahmad vad gör du?
Jag sitter och funderar på hur jag ska få ut det mesta av det kommande lovet efter en massa prov och annat skoj i skolan. Men en sak vet jag, en härlig 4-dagars resa till Tyskland med min mor väntar. Där hoppas jag på att få nya idéer till Tamam! Den bästa kryddan i hela världen som är inspirerad av, ja, hela världen.

Berätta mer om kryddprojektet, vad har ni gjort, hur har det varit?
Kryddprojektet har pågått i ett bra tag nu, och vi har kommit ganska långt. Allting började med en ide, men nu har vi själva produkten. Blandningen skedde för inte så länge sedan, vi hamnade till och med på första sidan av GP! Allting har gått rätt så smidigt hittills, även om det har varit lite krångel på vägen. Vissa har hoppat av projektet medan nya har visat intresse för att vara med. Upplevelsen har varit kul och förhoppningsvis så kommer det fortsätta gå bra för oss i framtiden.

Och berätta gärna om tankarna bakom namnet Tamam!
Ordet Tamam betyder sanning på arabiska. Men i förorterna använder man det på ett lite annorlunda sätt.När någonting är grymt bra, coolt och häftigt, så säger man Tamam!

Kan man smaka på kryddan nånstans?
Man kommer definitivt kunna smaka på den i framtiden men först måste vi marknadsföra den så att så många personer som möjligt vill smaka på kryddan och få en härlig upplevelse. Någon bestämd plats finns inte ännu, men vi har vissa platser i tankarna som vi anser skulle passa bra för grill och en massa andra härligheter. Vi skriver på sociala medier när och vart det sker!

Du har främst fungerat som projektledare i det hela, hur har det varit?
Ja, det har gått bra om jag själv får säga det. Det har varit tufft att hantera skolan vid sidan samtidigt som man försöker arbeta med projektet, men jag gör mitt bästa. Jag har inte heller alltid haft den positionen jag har nu, så från början arbetade jag mest med nyckelord och ingredienser för själva kryddan. Men att bestämma tid för möten samt få arbeta med en så härlig grupp som Future Creatives har underlättat det väldigt mycket för mig, eftersom alla då inte hela tiden lägger pressen på mig och förväntar sig att jag ska bära på hela ansvaret. Varenda medlem i gruppen är en projektledare i sig, eftersom alla hela tiden kommer med nya idéer och funderingar kring framtida planer, vilket bidrar till en mycket roligare och enklare arbetsmiljö.

När kryddprojektet är klart, vad händer med Future Creatives då?
När det är klart vet jag inte, men vi arbetar på så gott det går. Man vill ju bli klar så fort som möjligt, men man vill också arbeta på ett smidigt sätt och inte stressa igenom det hela. Vad som händer med Future Creatives efter projektet har vi inte diskuterat så mycket om, men vi är ju som ett nätverk av kontakter så bli inte förvånade ifall nu ser mer av oss!

Vad tar du med dej för lärdomar från Future Creatives i livet framöver?
Det går inte riktigt att säga nu, eftersom att vi inte är klara ännu. Men det jag kan svara på är att efter projektet så kommer jag ju veta vad som har gått bra och vad som har gått mindre bra, så jag vet ju att jag kommer lära mig mycket av detta. Dessutom får jag en bild om hur det är att arbeta med en så stor reklambyrå som Forsman & Bodenfors, vilket kommer hjälpa mig och alla andra ungdomar ofantligt mycket i framtiden. För det mesta tror jag att jag endast får ut positiva saker från Future Creatives, och det gläder mig väldigt mycket.

Tack så mycket och lycka till Ahmad!

Här är hela Future Creatives:
Från vänster: Dylan Valdez,, Ahmad Ahmad, Bisma Aslam, Navin Salih, Chidiegwu Chidi, Toni Faussou, Mounir Bouzar.

Inte med i bild är: Dirma Rasheed, Hudallah Ahmad, Amanda Andersson, Shayan Rahimnejad. Våra ledare är Pål Eneroth och Susanna Glenndahl Thorslund