Bild: Nordic Buzz 2017

Nordic Buzz 2017

Omvärlden. I år handlar Nordic Buzz om att åka till Helsingfors och ställa ut på Habitaremässan 13-17/9, den största inredningsmässan i Finland. Nordic Buzz söker nu nystartade företag med fokus på design, inredingsaccessoarer, textil etc. I Nordic Buzz ingår även mentorskap före mässan för att maximera utfallet, matchmaking under mässan samt ett pris för bästa innovativa och hållbara idé. >

Bild: Megaslöjd/Hemslöjden

Megaslöjdbyte i Jönköping

Omvärlden. Lätt värt en resa. Jönköpings läns hemslöjdsförbund ordnar tillsammans med ett gäng andra en stor materialmarknad de 22 april. Nu söker de försäljare av nytt eller begagnat slöjdmaterial och slöjdverktyg. Material och verktyg såsom pärlor, saxar, böcker, garn, metalltråd, tråd, träverktyg, smidesmaterial allt kan säljas på denna marknad, dock inga färdiga slöjdalster. Sista anmälan var den 7/4 men kanske går dte att squeeza sig in fortfarande. >

Bild: Todd R. Emmerson/Flickr Creative Commons

Fler jobb inom kulturbranscherna 2017!

Omvärlden. Arbetsmarknaden inom kultursektorn väntas bli (lite) bättre under 2017. Arbetsförmedlingens sammanställning över framtidsutsikterna för jobb inom Kulturbranscherna ser en ökning av sysselsättningen med 0,7% i år. Totalt är cirka 60 000 personer sysselsatta inom kultur och media. Det är framför allt arbetsgivare i branscherna film och form samt scen och ton som behöver anställa fler, skriver Arbetsförmedlingen >

Bild: rgordon/Flickr Creative Commons

Ökad konsumtion - bra eller dåligt?

Omvärlden. Vår konsumtion av möbler och inredning har ökat kraftigt de senaste åren, och vi slänger stora mängder mat. Detta är motsägelsefulla siffror för designbranschen naturligtvis, då det också handlarom en ökad försäljning och därigenom förhoppningsvis enklare för olika designers att försörja sig på sitt yrke. Siffrorna kommer från Konsumtionsrapporten 2016 som Centrum för konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet har publicerat nyligen. >

Bild: IDEO

Mäta innovationsförmåga?

Omvärlden. Innovation är inte bara ett buzzword, utan The Buzzword. Det som ska rädda oss från framtidens utmaningar, vare sej det handlar om klimathot, kompetensutmaningar från Asien eller robotarnas intåg på arbetsmarknaden. Många vill jobba innovativt, och säljer bilden av sig sälva och sitt företag/tjänster som innovativa. Men kan man mäta detta? IDEO gav sig fanken på att göra det och hävdar att de har lyckats. >

Sida 1 av 18. Nästa



logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng