Vad kostar det?

Publicerat 2015.03.26

CSR Västsverige bjuder i samarbete med Marketplace Borås och Högskolan i Borås in till ett halvdagsseminarium med fokus på hållbarhet, mode och konsumtion.

Enligt WWF:s Living Planet Report 2014 skulle det behövas 3,7 jordklot om alla levde som vi svenskar. Vår samlade konsumtion når nya höjder varje år; detta trots att gruppen som motsätter sig denna utveckling också ständigt växer. Hur skapar vi en hållbar tillvaro där vi inte tär på jordens resurser i dagens takt? Vad behövs för att fler ska förändra sitt köpbeteende? Vad kostar det att INTE agera inom en snar framtid? Det är exempel på frågor vi hoppas få svar på. Välkommen till en eftermiddag med fokus på konsumtion och textilindustrin som vill inspirera i hållbarhetens tecken!

Tänk globalt – förändra lokalt! Det pågår en klimat- och resurskris. Utvecklingen går åt fel håll – och samtidigt åt rätt håll. Det krävs insikt på både politisk, organisatorisk och individuell nivå. De beslut vi fattar lokalt i vår dagliga verksamhet underlättas vid en förståelse för det globala perspektivet. Under parollen ”det är bara fantasin som sätter gränsen” inspireras vi till ett visionärt och praktiskt ledarskap för en hållbar framtid. Mer information om Stefan. • Talare: Stefan Edman, biolog, miljödebattör och teknologie hedersdoktor vid Chalmers

CSR-arbete i praktiken – vad gör Gina Tricot? Enligt Gina Tricot finns det en klar koppling mellan företagets långsiktiga lönsamhet och utvecklingen på hållbarhetsområdet. Övertygelsen om att det går att kombinera mode med en hållbar konsumtion finns, frågan är bara hur och när vi tar oss dit. Hur ser visionen om det hållbara företaget ut och vilken roll spelar rättvis resursfördelning, materialval och transparens i det hela? Läs Gina Tricots hållbarhetsredovisning 2013. • Talare: Per Johan Swartling, administrativ chef, Anna-Karin Wårfors, CSR-chef, Marcus Bergman, hållbarhetschef Gina Tricot

Hållbar konsumtion – utopi eller verklighet? Varför ser konsumtionen ut som den gör idag? Vem bär ansvaret? Hur kan konsumtionen bli mer hållbar? Varför är ett konsumentperspektiv av central betydelse? Olika aspekter av hållbarhet belyses men fokus ligger framförallt på klädkonsumtion och exempel ges från ett nyligen genomfört forskningsprojekt. Läs en intervju med Karin. • Talare: Karin M. Ekström, professor i företagsekonomi Högskolan Borås och initiativtagare till Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK) i Göteborg

Modevisning Alltfler företag väljer idag att fokusera på hållbara produkter och bra material. I denna modevisning får ni se kläder från Leluma Design, MOD Designstudio och Mariedal Design, som alla tre arbetar med närproducerat och miljövänligt mode. Information om Fashion Gallery.

Dagens agenda ser ut som följer:

13.00-13.05 Välkommen! 13.05-13.35 Stefan Edman 13.35-14.20 Gina Tricot 14.20-14.40 Fika och mingel 14.40-15.10 Karin M. Ekström 15.10-15.40 Panelsamtal 15.40-16.00 Modevisning

Datum: 2015.03.26

Tid: 13:00

Plats: Marketplace Borås arena, Textile Fashion Center. Skaraborgsvägen 3A, Borås

Arrangör: CSR Västsverige, Marketplace Borås, Högskolan i Borås

Webbsida: http://csrvastsverige.se/kalender/