Vad har mode med 3D, spel och robotik att göra?

Vad har mode med 3D, spel och robotik att göra?

Publicerat 2017.08.11

Konstnären och desginern Julia Krantz kommer att berätta om sin väg från att arbeta med konst och mode till teknikbranschen och startupscenen som på många sett framstår som varandras motpoler. Vad har dessa två yrkesområden för skärningspunkter? Vad pågår inom 3D teknik inom design och mode idag?

Hon kommer att prata om hur det är att arbeta som designer inom teknikbranschen, vilka möjligheter eller vanliga missförstånd som kan uppstå mellan kreatörer och ingenjörer? Vilken roll kan en konstnär spela på ett renodlat teknikföretag och vad har vi kreatörer att förvänta oss av framtiden?

Julia Krantz är ursprungligen utbildad textilkonstnär på HDK och jobbat gränsöverskridande inom konst och mode. Hon skaffade sig via spelbranschen ett starkt intresse för kroppens förhållande till nya teknologier och interaktivt berättande och driver också bloggen Magic Fabric - om gränslandet mellan spel och mode.

Hennes verk har ställts ut på en internationell konst och modescen och även lånats ut till Lady Gaga. I dag arbetar hon som Creative Director på uppmärksammade uppstartsbolaget Volumental i Stockholm. Genom sin 3D-skanningsteknik för fötter innoverar dom upplevelsen i skobutiker där 3D modeller av kundens fötter gör det lättare att hitta rätt skor.

Datum: 2017.08.11

Tid: 13:00

Plats: HDK, Kristinelundsgatan 6-8, Göteborg, rum 338

Arrangör: HDK – Högskolan för design och konsthantverk

Webbsida: http://juliakrantz.com/