Föreläsning på Göteborgs konstmuseum: Den romantiska postmodernismen

Föreläsning på Göteborgs konstmuseum: Den romantiska postmodernismen

Publicerat 2015.09.09

Välkommen till en föreläsning om den postmodernistiska konstens mångbottnade relation till romantiken. Ordet postmodernism används sällan idag men stod i centrum för konstdiskussionen under 1980- och 1990-talet när en ny generation konstnärer och kritiker ville markera en brytning med den etablerade modernismen.

I det sena 1980-talets konstdebatt kritiserade postmodernt orienterade konstkritiker modernismen för att okritiskt ha fört vidare romantiska föreställningar om konst, som den att det skapande geniet genom att uttrycka sitt inre, skapar originella och autentiska konstverk. Samtidigt refererade många av postmodernismens konstnärer till romantiken i sina verk, men det var då en annan sida av romantiken som betonades. Istället för det subjektiva och autentiska uttrycket lyfte postmodernisterna fram det iscensatta, fragmentariska och ironiska i romantiken. Ett exempel är Ola Billgren, som i bildsviten 19 romantiska landskap bjöd in betraktaren i förföriska naturvyer, som vid närmare skärskådande visade sig bestå av massmediala bildfragment. Andra exempel på konstnärer som refererade till romantiken i sin konst och samtidigt uppfattades som postmodernistiska är Max Book, Cecilia Edefalk och Per Kirkeby.

Hör Kristoffer Arvidsson, forskningsledare vid Göteborgs konstmuseum, berätta om hur denna intressanta motsägelse, mellan postmodernismens antiromantiska kritik av modernismen och romantikens närvaro i postmodernismen, kan förstås. Fri entré.

Datum: 2015.09.09

Tid: 18:00

Plats: Göteborgs konstmuseum, Etagerna

Arrangör: Göteborgs konstmuseum i samarbete med Folkuniversitetet

Webbsida: http://www.konstmuseum.goteborg.se/