Bio ADA: Gaming the real world (Lindholmen, GBG)

Världens städer ställs ständigt inför svåra utmaningar. Och samtidigt som förståelsen för värdet av att få många perspektiv genom crowdsourcing ökar, så blir stadsskildringarna inom dataspel allt mer realistiska. Detta syns i spelutvecklingen.

För att få fram alla bra idéer för att utforma hållbara miljöer behöver man göra de som bor i städerna delaktiga i arbetet. Genom att översätta stadsplaner och ritningar till spel som människor lättare kan ta till sig, demokratiseras processen och vi får fram fler idéer.

I filmen möter du spelutvecklare som genom samarbeten med bl.a. FN och Svensk Byggtjänst lyckats få invånarna att bli mer delaktiga i utformandet av sin stad.

Du får se exempel med spelen Minecraft, Cities: Skylines och Block’hood som använts i gestaltningen av Norra Djurgårdsstaden, Katmandu och Nairobi.

Det kostar ingenting att gå, men platserna är begränsade. Anmäl dig till info@adasweden.se för att boka din plats.

Filmen är på engelska.




logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng