Bild: ADA

 Bild: ADA

Aktiviteter

Tack Davide!

Publicerat 2011.02.28

    I torsdags föreläste Davide Ravasi, Associate Professor of Management vid Bocconi University i Milano, på HDK i Göteborg.
    Davide presenterade resultatet från en stor undersökning som man har gjort i Italien med designstudios och kunder. Svarsfrekvensen var hela 46%. Man ville få fram i undersökningen vad det är som gör att vissa samarbeten fungerar och andra inte och vad man kan lära sig av detta.

    Undersökningen visade att företag har olika attityder och arbetssätt. De mest framgångsrika företagen skiljer sig från de övriga genom att ha mycket bättre arbetsrutiner.
    Andra saker som bidrar till att samarbeten misslyckas är att företagen ändrar målen, ändrar briefen eller tom inte har presenterat någon brief alls.  För att lyckas bör man som köpande företag lägga ned mycket tid i början av projektet så att både köparen och designföretaget förstår varandra.

    Designers i sin tur skall inte bara köpa det som kunden säger utan också ställa frågan, varför. Det kan också handla om att företagen inte är vana köpare och att man inte inser värdet av det man köper och vad det kostar.
    Ett samarbete bygger mycket på förtroende från båda håll.

    Nästa lunchföreläsning äger rum den 6 april.